مرکز توسعه رهبران کسب و کار
مرکز توسعه رهبران کسب وکار" استاد محمد کریم فضلی"
زندگینامه زندهیاد استاد محمدکریم فضلی (1311-1399)
محمدکریم فضلی متولد هفتم اردیبهشت 1311 شمسی در شهر تویسرکان همدان است. او نخستین فعالیت اقتصادی خود را در حین تحصیل نزد پدرش که از بازرگانان خوشنام و اهل فضل منطقه محسوب میشد، آغاز کرد. وی پس از کسب تجربه کافی در استان همدان، با هدف توسعه فعالیتهای کسبوکار خانوادگی راهی تهران میشود. در این مسیر با بازنگری در پیشه پدر که به کار صابونسازی اشتغال داشته، با ایجاد کارگاهی کوچک برای تولید مایع ظرفشویی، در دهه 40 شمسی فعالیت تولیدی خود را آغاز میکند؛ که در ادامه مسیر منجر به تأسیس شرکت پاکشو در دهه 50 میشود.
مسیر بالندگی حاصل از رهبری تحولآفرین استاد فضلی به تأسیس «گروه صنعتی گلرنگ» در سال 1393ختم میشود که از ابتدای تشکیل تا واپسین سالهای عمر پربارش ریاست هیئت مدیره آن را بر عهده داشت. «گروه صنعتی گلرنگ» امروزه یکی از بزرگترین هلدینگهای تولیدی کشور است که شرکتهای مختلفی چون: پاکشو، گلپخش اول، گلرنگ پخش، پدیده شیمی جم، پدیده شیمی پایدار، گلبرگ بهاران، ماریناسان، پخش پدیده پایدار و. . . را شامل میشود.
استاد حاج محمد کریم فضلی به دلیل یک عمر فعالیت کارآفرینانه جوایز و تقدیرنامه های بسیاری کسب کردهاند. از جمله در سال ۱۳۸۴ لوح برترین کارآفرین و کارفرمای نمونه کشور و در سال ۱۳۸۶ تندیس طلایی چهارمین جشنواره بین المللی اقتصاد سبز را دریافت نمودند. همچنین در سال های ۸۳ و ۸۶ موفق به دریافت گواهینامه رعایت حقوق مصرف کنندگان شدند. انتخاب به عنوان کارآفرین نمونه از طرف وزارت صنایع، دریافت نشان طلایی تحقیق و توسعه از سوی وزیر صنایع و معادن، دریافت لوح تقدیر صادر کننده نمونه کشور و در عرصه مسئولیت های اجتماعی انعقاد تفاهم نامه حمایت گلرنگ از یونیسف به نفع کودکان ایرانی نیز از دیگر افتخارات ایشان به شمار می رود. همچنین در سومین جشنواره قهرمانان صنعت که در تاریخ هفتم آذر ماه ۱۳۸۶ برگزار گردید از مقام استاد حاج محمد کریم فضلی، بنیانگذار گروه صنعتی گلرنگ تجلیل ویژه ای به عمل آمد.
مقدمهای در مورد مرکز:
در ادبیات رهبری، واژه رهبری اشاره به فرد یا پست و جایگاه ندارد. رهبری، فرایند مواجهه با چالش و حل مسئله است. سفری است که از خود فرد آغاز میشود و افراد در طی این سفر یاد میگیرند که چگونه با بهرهگیری از منابع به حل مسائل و چالشها در سطح فردی، تیمی و سازمانی بپردازند.
در سطح جهانی و بینالمللی، برنامههای توسعه رهبری معمولاً توسط دانشگاهها و مدارس کسبوکاری ارائه میشود که از رتبهبندی علمی بالایی برخوردارند. با اهتمام به این موضوع، گروه صنعتی گلرنگ از سال 1400، مذاکراتی را با دانشگاه تهران آغاز نمود که درنهایت این دو نهاد (دانشگاه تهران به عنوان نماد آموزش عالی در کشور و گروه صنعتی گلرنگ به عنوان نماد فعالیت در عرصه کسبوکار و صنعت) تصمیم به راهاندازی و تأسیس موسسهای جهت توسعه مهارت رهبری در سطح کسبوکار گرفتند. موافقتنامه مرکز در تاریخ 7/2/1402 تنظیم شد و به امضای طرفین قرار داد رسید. اساسنامه مرکز در تاریخ 8/2/1403 در 16 ماده و 5 تبصره به تصویب هیئت رئیسه دانشگاه تهران رسیده است.
گروه صنعتی گلرنگ به ابتکار استاد محمدکریم فضلی بنانهاده شده است و پیشینه آن به سال 1351 برمیگردد. این گروه صنعتی قصد دارد با بهرهمندی از اندیشههای بلند و ارتقای جایگاه رقابتپذیری اقتصاد ملّی و توسعه رفاه و خدمات به ایرانیان به سبک استاد محمدکریم فضلی، بتواند این موسسه را به مکانی تبدیل کند که زمینهساز رشد و بالندگی رهبران کسبوکارهای ایرانی باشد و در نهایت، الهامبخش جوانان و نسل آینده در امیدآفرینی و تکاپو در جهت رشد و تعالی کسبوکارها در صحنه بینالمللی باشد.
- اهداف اساسی از تشکیل مرکز عبارتند از:
هدف اساسی این موسسه آن است که از طریق پژوهش، آموزش و ترویج دانش رهبری در کسبوکارهای ایرانی، اعتماد به نفس و خودباوری لازم را برای حضور آنها در صحنه رقابت بین المللی ایجاد کند.
این موسسه اقدام به تنظیم برنامههای خاص برای سه گروه عمده از رهبران نموده است:
1-رهبران کسب وکار (به عنوان رهبران فعلی)؛
2-مدیران اجرایی (به عنوان رهبران بالقوه)؛
3-دانشجویان (به عنوان رهبران آینده).
- سایر اهداف این موسسه عبارتند از:
- توسعه فناوری و نوآوریهای مرتبط با رهبری و مدیریت کسب وکار؛
- توسعه و تعمیق پژوهش کاربردی در حوزههای رهبری کسب وکار ؛
- تعریف، اجرا و تجاری سازی پروژههای مورد نیاز ذینفعان کلیدی در زمینههای مرتبط با رهبری و بهرهوری منابع انسانی؛
- توسعه همکاریها، ترویج و کاربردیکردنِ دستاوردهای پژوهش و نوآوری در سطوح ملّی و فراملّی؛
- آموزش و توسعه قابلیتهای سرمایههای انسانی در حوزه رهبری و مدیریت کسب وکار؛
- کمک به توسعه روابط و تعاملات صنعت، دانشگاه، و جامعه در سطوح ملی، منطقهای و بین المللی در حوزه رهبری سازمانها و نهادها؛
مأموریت مرکز عبارتست از:
این مرکز موسسهای است که قابلیتهای رهبری را در مدیران کسب وکارها، در زمینههای مختلف کسب وکاری پرورش میدهد. ظرفیت اجرای اثربخشی استراتژی را بالا میبرد. شایستگیهای رهبری را از طریق تمهید شرایط همافزایی خلاق در تیمهای کاری، تضمین میکند. به توسعه دیدگاه، مکانیزمها، راهکارها، برای همتکاملی میان کسب وکارها میپردازد. سایر مقاصد موسسه عبارتند از:
- توسعه فناوری و نوآوریهای مرتبط با رهبری و مدیریت کسب وکار؛
- توسعه و تعمیق پژوهش کاربردی در حوزههای رهبری کسب وکار ؛
- تعریف، اجرا و تجاری سازی پروژههای مورد نیاز ذینفعان کلیدی در زمینههای مرتبط با رهبری و بهرهوری منابع انسانی؛
- توسعه همکاریها، ترویج و کاربردیکردن دستاوردهای پژوهش و نوآوری در سطوح ملّی و فراملّی؛
- آموزش و توسعه قابلیتهای سرمایههای انسانی در حوزه رهبری و مدیریت کسب وکار؛
- کمک به توسعه روابط و تعاملات صنعت، دانشگاه، و جامعه در سطوح ملی، منطقهای و بین المللی در حوزه رهبری سازمانها و نهادها؛
محوریت نیازهایی که موسسه به آنها پاسخ میدهد:
نیازهایی که به آنها پاسخ میدهد در 5 محور اصلی قرار دارند که از طریق 3 استراتژی، به این 5 نیاز پاسخ داده میشود. محوریت نیازها عبارتند از:
*انگیزش
*ارتقای اعتماد به نفس
*شکوفایی استعدادها
*جهت مندی فعالیتها و غایتنگری
*سرمایه اجتماعی و اجتماعسازی (اتحاد)
استراتژیهای پاسخ به این نیازها عبارتند از:
*توانمندسازی
*تأیید (مشارکت)
*ایجاد چشم انداز
کارهایی که این موسسه به منظور شناسایی، پیش بینی و پاسخگویی به نیازها انجام میدهد عبارتند از:
*ارائه آموزشهای لازم برای تقویت مهارتهای ائتلاف سازی و تأثیرگذاری و نفوذ در دیگران
*ارائه آموزشهای ترکیبی و تخصصی و سفارشی سازی شده در سطوح فرد، تیم و سازمان
*ایجاد پایگاههای اطلاعاتی قوی جهت تسهیم اطلاعات و دانش بین سازمانها
*آزمایشگاهها و بازیهای رهبری
*ارائه خدمات مربیگری و منتورینگ
* مربیگری فردی به منظور کمک به شناسایی رهبران جدید
* مربیگری افراد در جهت اتخاذ نگرش و رفتارهای متناسب با عصر تغییر
*ایجاد مشارکتها و همکاریهای شبکهای
*شبکه سازی و ارتباطات متنوع میان رهبران کسب وکار
*تبادل تجربه و دانش بین افراد در داخل سازمان
*تبادل تجربه و دانش بین سازمانها
* توسعه دانش و مهارت در حوزه تفکر مدیریتی
*آمادهسازی سازمانها برای ورود به کسب وکارهای جهانی
*ارزیابی قابلیتهای کلیدی از طریق برگزاری کانونهای ارزیابی توسعه رهبری
*حمایت از طرحهای پژوهشی و توسعه شرکتهای نوپا
*اجرا و پیادهسازی بازدیدهای صنعتی در سطح ملی و بین المللی
چگونگی پاسخدهی مرکز به ذینفعان کلیدی عبارتست از:
*کاربردی سازی دانش از طریق توسعه همکاری با مراکز معتبر جهانی
*برگزاری همایش و نشستهای تخصصی در حوزه رهبری و کسب وکار
*پرورش نسل سوم کسب وکارهای خانوادگی
*آموزش تخصصی مبتنی بر دانش دست اول کسب وکارها (از طریق case study) و بهره گیری از روش یادگیری حین عمل (action learning)
*ایجاد عدالت در دسترسی به محتوای آموزشی برای دانشجویان و مدیران سراسر کشور از طریق توسعه آموزش مجازی
*استقرار مدل پلتفرمی مشاوره و کلینیک کسب وکار با دسترسیهای بین المللی برای کسب وکارهای ایرانی
ساختمان موسسه و خدمات آن:
مرکز توسعه رهبران کسب وکار زندهیاد استاد محمد کریم فضلی، در فضایی به مساحت 1000 متر مربع و احداث ساختمانی با زیربنای 6700 متر مربع درهفت طبقه ، در موقعیت مکانی تهران، تقاطع بزرگراه شهید چمران و جلال آل احمد، دانشکدگان مدیریت دانشگاه تهران، در حال ساخت میباشد که تا آذرماه 1404 آماده راهاندازی است.
معماری مرکز در راستای دستیابی به اهداف مرکز طرحریزی شده است. طبقات مرکز به شکل کاملاً تخصصی در چهار حیطه فعالیت میکنند:
طبقه اول: آموزش و توسعه رهبران؛
طبقه دوم: کانون ارزیابی و آزمایشگاه رهبری؛
طبقه سوم: فعالیتهای کلینیک پژوهش و مشاوره؛
طبقه چهارم: گروه صنعت و ارتباطات بینالملل.
این مرکز در طبقه همکف دارای امکاناتی نظیر سالن همایش و موزه دانشگاه و صنعت میباشد. طبقات مرکز باهم در تعامل و ارتباط بوده و پویایی این روابط موجب پیشرفت، همافزایی و تکامل مداوم مرکز خواهد بود.
افراد
- اعضای هیئت امناء:
دکتر مهدی فضلی- مدیرعامل گروه صنعتی گلرنگ -(رئیس هیئت امناء)
دکتر مهدی فکور ثقیه- معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تهران- عضو حقوقی هیئت امناء
دکتر مریم فضلی- مدیرعامل شرکت آریان تجارت شرق- عضو حقوقی هیئت امناء
دکتر مسعود سزاوار ذاکریان- قائم مقام گروه صنعتی گلرنگ- عضو حقوقی هیئت امناء
دکتر طاهر روشندل اربطانی- رئیس دانشکدگان مدیریت دانشگاه تهران – عضو حقوقی هیئت امناء
دکتر علی دیواندری- عضو هیئت علمی دانشکده مدیریت کسب وکار- عضو حقیقی هیئت امناء
دکتر علی ابراهیمی کردلر- عضو هیئت علمی دانشکده حسابداری و علوم مالی- عضو حقیقی هیئت امناء
دکتر آرین قلیپور- عضو هیئت علمی دانشکده مدیریت دولتی و علوم سازمانی- عضو حقیقی هیئت امناء
دکتر محمد ابویی اردکان- رئیس مرکز توسعه رهبران کسب وکار استاد محمدکریم فضلی- دبیر هیئت امناء
- اعضای هیئت مدیره
- اعضای شورای پژوهش
- کارشناسان
مهدی فلاح - مسئول دفتر رئیس مرکز
شراره قاضی نور نائینی - کارشناس تحقیق و توسعه مرکز