هسته پژوهشی پایداری کسب و کار
هسته پژوهشی پایداری کسب و کار دانشگاه تهران
Center for Business Sustainability (CBS)
(بهترین فرصت برای همه؛ سود، مردم، زمین)
دانشگاه تهران به عنوان نماد آموزش عالی کشور؛ نقش و جایگاه ویژهای در پایداری اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی در عصر تحول دیجیتال دارد. در همین راستا هسته پژوهشی پایداری کسب و کار دانشگاه تهران به همت اعضای هیات علمی دانشکدگان مدیریت دانشگاه تهران و با توجه به اهمیت و ضرورت پایداری کسب و کارها در محیط پیچیده، پر ابهام، متغیر و متلاطم و با رویکرد نسل پنجم صنعت از اسفند ماه 1402 شروع به فعالیت کرد.
معرفی
امروزه چه چیزی مهمتر از بقای یک شرکت در بلند مدت میباشد؟ آیا فقط سودآوری اقتصادی در کوتاه مدت مهم است؟ چگونه برخی از کسب و کارها توانسته اند قلب مشتریان و جامعه را تسخیر کنند؟ چرا سرعت و میزان ارزشآفرینی اجتماعی و زیست محیطی برای کسب و کارها در عصر دیجیتال بیشتر شده است؟ چگونه میتوان از طریق ارزش آفرینی اجتماعی و زیست محیطی به ارزش آفرینی اقتصادی هم دست یافت؟
پایداری کسبوکار به معنای شیوه فعالیت مسوولانه با رویکرد بلند مدت یک شرکت با هدف ایجاد توازن در سه حوزه عملکرد اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی بوده؛ به طوری که فعالیتهای اقتصادی آن، آسیبی به جامعه و محیط زیست سیاره زمین نزند. مهمترین اقدامات در این حوزه؛ کسب سودآوری بلند مدت و پایدار بطوریکه همراه با کاهش گازهای گلخانهای، حفاظت از طبیعت و همسویی با تمام ذینفعان باشد. بنابراین بنگاههای اقتصادی دیگر صرفا به سودآوری کوتاه مدت فکر نکرده و استراتژی خود را به سمت خلق ارزش بلند مدت و پایدار برای کلیه ذینفعان خود تغییر دادهاند. توجه به چالشهای اجتماعی و زیستمحیطی در کنار مسائل و فرصتهای اقتصادی برای موفقیت بنگاههای اقتصادی امری اجتناب ناپذیر شده است. الزام شدن شرکتهای بورسی کشور برای ارائه گزارش پایداری (ابلاغی 1401.09.22، سازمان بورس و اوراق بهادار)، یکی از مهمترین اقداماتی است که در این حوزه اتفاق افتاده است.
این هسته پژوهشی با تکیه بر تیم تخصصی و حرفهای خود شامل اساتید تراز اول کشور و مدیران شایسته و خبرگان حوزه پایداری؛ آمادگی ارائه خدمات آموزشی، پژوهشی و مشاورهای در راستای ماموریت و برنامههای خود به کلیه سازمانها و شرکتهای کشور را دارد. امید است این هسته پژوهشی که در حال تبدیل شدن به مرکز پژوهشی میباشد، سرآغازی به منظور فعالیت و ارائه خدمات تخصصی حوزه مدیریت پایداری در عصر دیجیتال برای سازمانها و کسب و کارهای کشور عزیزمان ایران باشد.
مأموریت
ماموریت هسته پژوهشی پایداری کسب و کار دانشگاه تهران ارایه خدمات آموزشی، پژوهشی و مشاوره به شرکتها و سازمانهای ایرانی با تکیه بر شایستگیهای اساتید، مدیران و مشاوران برتر حوزه پایداری کسب و کار کشور جهت دستیابی به آینده ای پایدار می باشد.
اهداف
- پایداری دیجیتالی شرکتها در انقلاب صنعتی پنجم
- پایداری و مسئولیت اجتماعی شرکتی
- پایداری زیست محیطی و اقتصاد مدور
- سرمایهگذاری و سودآوری اقتصادی پایدار
- کارآفرینی و توسعه کسب و کار پایدار
برنامهها
- آسیبشناسی و عارضهیابی سازمانی با هدف پایداری کسب و کار در عصر دیجیتال
- تدوین سند راهبردی پایداری سازمان مبتنی بر الزامات پایداری اقتصادی،اجتماعی و زیست محیطی
- نوآوری و توسعه مدل کسب و کار پایدار دیجیتال برای سازمانها
- سنجش بلوغ پایداری کسب وکار سازمان و تدوین گزارش پایداری بر اساس استانداردهای بینالمللی همچون GRI
- حمایت از راه اندازی و توسعه استارت آپ های پایدار با تاثیرگذاری ملی
- تدوین و طراحی مدل شایستگی مدیران و رهبران سازمانی با رویکرد پایداری در عصر تحول دیجیتال
- برگزاری دورههای آموزشی کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت تخصصی در حوزه مدیریت پایداری کسب و کار
- برگزاری کنفرانس ها،همایش ها و سمینارهای تخصصی با موضوع پایداری کسب و کار
- رتبهبندی و اعطای جایزه ملی پایداری کسب و کار بطور سالیانه از طرف دانشگاه تهران
- تربیت حرفهای کارشناس، کوچینگ و مدیران ارشد پایداری و رهبران پایداری برای شرکتها و سازمانها
- ارایه بهترین تجارب الگوهای نوآوری برای پایداری کسب وکارها در فرایندهای مدیریت مالی، مدیریت بازاریابی؛ مدیریت منابع انسانی؛ مدیریت عملیات و زنجیره تامین
اعضای هیات امناء و موسس:
- آقای دکتر سید محمد مقیمی؛ رئیس هیات امناء و موسس
- آقای دکتر سید حامد وارث؛ عضو هیات امناء و موسس، رئیس مرکز
- آقای دکتر ایوب محمدیان؛ عضو هیات امناء و موسس و معاون آموزش
- آقای دکتر عطاءاله هرندی؛ عضو هیات امناء و موسس و معاون پژوهش
- آقای دکتر آیدین سلامزاده؛ عضو هیات امناء و موسس و معاون بینالملل
- آقای دکتر محمد کارگر شورکی؛ عضو هیات امناء و موسس و معاون اجرایی