هسته پژوهشی کسب و کار دیجیتال

هسته پژوهشی کسب و کار دیجیتال

 

معرفی

رشته علمی کسب و کار دیجیتال به عنوان یک شاخه نوظهور و میان‌رشته‌ای از علوم مدیریت و فناوری اطلاعات، به بررسی و تحلیل نحوه استفاده از فناوری‌های دیجیتال برای بهبود فرآیندهای کسب و کار، بهبود تجربه دیجیتال مشتریان و نیز نوآوری دیجیتال در محصولات، خدمات و مدلهای کسب وکار در جهت کسب مزیت‌های رقابتی پایدار می باشد. این رشته از اوایل دهه 2000 میلادی با ظهور اینترنت و پیشرفت سریع فناوری‌های اطلاعات و ارتباطات به سرعت توسعه یافته است. با رشد تجارت الکترونیک، اینترنت اشیا، بلاک چین، تحلیل کلان داده‌ها و هوش مصنوعی، توسعه کسب و کارهای دیجیتال به یکی از محورهای اصلی اقتصاد دیجیتال و انقلاب صنعتی چهارم در جهان تبدیل شده‌اند. از این رو با توجه به روند تحولات فوق و نیازهای صنعت، دانشکده مدیریت صنعتی و فناوری با توجه به سابقه برگزاری دوره های دکترای مدیریت فناوری اطلاعات با گرایش کسب وکار هوشمند و دوره های کارشناسی ارشد مدیریت فناوری و اطلاعات با گرایش کسب الکترونیکی و نیز راه اندازی و برگزاری موفق هفت دوره MBA یکساله کسب وکار دیجیتال در مرکز آموزش های حرفه ای دانشکدگان مدیریت، اقدام به تاسیس اولین هسته پژوهشی کسب وکار دیجیتال در کشور نموده است تا با تکیه بر تیم اساتید مجرب خود در دانشگاه تهران به ارائه خدمات آموزشی، پژوهشی، مشاوره و تجاری سازی محصولات فناورانه به مدیران و کارآفرینان کشور بپردازد.

ماموریت

ماموریت اصلی هسته پژوهشی کسب و کار دیجیتال، پیشبرد دانش و فناوری در زمینه‌های مرتبط با کسب و کارهای دیجیتال و فراهم کردن بستری برای توسعه و ارزیابی مدلهای کسب و کار، پلتفرم‌ها و محصولات نوآورانه در این حوزه است. این هسته پژوهشی همچنین به دنبال پشتیبانی و توانمندسازی استارتاپ‌ها و کارآفرینان جوان، ایجاد یک اکوسیستم دیجیتال پایدار و شبکه‌سازی بین شرکت‌ها است. علاوه بر این، آموزش و توسعه مهارت‌های دیجیتال برای دانشجویان، کارشناسان و مدیران سازمانها، تدوین استانداردهای جدید برای کسب و کارهای دیجیتال و تولید و نشر دانش در این حوزه در سطح بین المللی از دیگر رسالت های کلیدی این هسته پژوهشی است. برای دستیابی به این ماموریت، تیمی از اساتید دانشگاه تهران و دانشگاه های خارج از کشور در کنار خبرگان صنعت کشور انجام این ماموریت را به عهده گرفته اند.

اهداف

  • توسعه و ارزیابی محصولات و پلتفرمهای دیجیتال: توسعه و ارزیابی محصولات و پلتفرم‌های نوآورانه برای کسب و کارهای دیجیتال به منظور ورود به بازارهای جدید
  • پشتیبانی از استارتاپ‌ها و کارآفرینان دیجیتال: فراهم آوردن حمایت‌های مشاوره‌ای برای استارتاپ‌ها و کارآفرینان جوان و فراهم کردن امکان راه اندازی کسب وکارهای دیجیتال جدید
  • خدمات همرسانی و اکوسیستم سازی دیجیتال: فراهم کردن خدمات همرسانی و تسهیل گری برای همکاری بین شرکتهای نوپا و شرکتهای بزرگ
  • آموزش و توسعه مهارت‌های دیجیتال: برگزاری دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی برای توسعه مهارت‌های دیجیتال در بین دانشجویان ،مدیران سازمانها و کارآفرینان
  • تدوین استانداردهای حوزه کسب وکار دیجیتال: ایجاد ارتباطات و همکاری‌های مستمر با سازمان استاندارد در جهت تدوین استانداردهای حوزه  محصولات دیجیتال و فناوری های نوین
  • تولید محتوای دیجیتال و نشر دانش: تولید محتوا و چاپ مقالات بین المللی در زمینه کسب و کار دیجیتال و  تهیه گزارشات دوره ای از روندهای توسعه کسب وکارهای دیجیتال در ایران و جهان
  • برگزاری کنفرانس ها، همایش ها و سمینارهای تخصصی در حوزه کسب وکارهای دیجیتال

   خدمات

  • پاسخگویی به نیاز روزافزون به دیجیتالیزاسیون: بخش پژوهش و مشاوره هسته کسب و کار دیجیتال با توجه به افزایش چشمگیر نیاز صنایع مختلف به دیجیتالیزاسیون فرآیندها و خدمات، می تواند به توسعه نوآوریهای دیجیتال در صنایع کشور و انجام پروژه های بین المللی کمک کند.
  • توسعه و ارزیابی پلتفرم ها و محصولات دیجیتال: بخش آزمایشگاه فنی هسته کسب و کار دیجیتال می‌تواند به تقویت و استانداردسازی محصولات دیجیتال در کشور کمک کرده و زمینه‌ساز توسعه اقتصاد دیجیتال و دانش‌بنیان شود.
  • توسعه  نوآوری و خلاقیت: بخش نوآوری هسته کسب و کار دیجیتال، می تواند به دانشجویان، محققان و کارآفرینان کمک نماید ایده‌های نوآورانه خود را توسعه دهند و به محصولات و خدمات قابل مقیاس در بازار تبدیل کنند.
  • توسعه مهارت‌های کاربردی: بخش آکادمی هسته کسب و کار دیجیتال، می‌تواند فرصت‌هایی برای دانشجویان، کارآفرینان و مدیران سازمانها فراهم آورد تا مهارت‌های کاربردی در زمینه‌های مرتبط با کسب و کار دیجیتال را آموخته و در محیط‌های واقعی تجربه کنند و در ضمن فرصتهای شغلی جدید برای دانشجویان دانشگاه را فراهم نماید و از این طریق به نیازهای بازار کار آینده کشور نیز پاسخ داده شود.
  • تقویت همکاری‌های بین‌رشته‌ای و بین‌المللی: بخش بین الملل هسته کسب و کار دیجیتال، می‌تواند به تقویت همکاری‌های بین‌رشته‌ای و حتی بین‌المللی کمک نماید، چرا که کسب و کار دیجیتال مرزهای جغرافیایی را درنوردیده و نیازمند تعاملات گسترده‌ای است
  • انتشارات مقالات و کتب علمی: بخش ژورنال کلاب هسته کسب وکار دیجیتال، می تواند به تقویت مهارتهای پژوهشگری و ایجاد هم افزایی و کار تیمی بین دانشجویان کمک نماید و منجر به  انتشار مقالات بین المللی و نیز چاپ کتب دانشگاهی و تولید گزارش های دوره ای ترویجی گردد.

اعضای موسس

ردیف

نام و نام خانوادگی

مرتبه علمی

مسئولیت در هسته

علایق و توانمندی های پژوهشی

محل خدمت

1

ایوب محمدیان

دانشیار

 مدیر هسته

کسب و کارهای دیجیتال و هوش مصنوعی

دانشکده مدیریت صنعتی و فناوری

2

امیر مانیان

استاد تمام

 مشاور علمی

مبانی تئوریک کسب وکارها و تجارت الکترونیک

دانشگاه تهران

3

جلیل حیدری دهوئی

دانشیار

 مسئول علمی

کسب وکارهای فناوری محور و مدلهای تصمیم گیری

دانشکده مدیریت صنعتی و فناوری

4

آیدین سلام زاده

استادیار

 مسئول بین الملل

 کسب وکارهای پایدار و رسانه های اجتماعی

دانشکده مدیریت کسب و کار

5

الناز نصیرزاده

استادیار

مسئول فناوری و نوآوری

کسب و کارهای داده محور و تحلیل داده

دانشکده مدیریت صنعتی و فناوری

6

نوید محمدی

استادیار

مسئول اجرایی

کسب وکارهای نوپا و مدیریت نوآوری

دانشکده تجارت و بازرگانی

7

کاظم حاکی

دانشیار

 مشاور بین الملل

کسب وکارهای اکوسیستمی و پلتفرم های دیجیتال

دانشگاه ژنو سوئیس

8

احمدرضا نخجوانی

دکترا

مشاور صنعت

سرمایه گذاری در کسب وکارهای نوپا

شرکت مکس‌امید

  

 

 

فراخوان عضویت دانشجویان در ژورنال کلاب هسته پژوهشی کسب وکار دیجیتال

(کلیک نمایید)