کتابخانه دانشکدگان مدیریت دانشگاه تهران
فرآیند ها و دستورالعمل های کتابخانه
پرسنل کتابخانه
تصویر | نام | سمت | شماره تماس |
---|---|---|---|
امیرحسین ملکی خواجه | رئیس کتابخانه | 61117715 | |
اکرم شریفی | کتابدار | 61117678 | |
مسلم کلانتری | کتابدار | 61117678 |
- ساعت کار کتابخانه
ساعت کار کتابخانه دانشکدگان: روزهای شنبه تا چهارشنبه: از ساعت 8 تا 19:30
ارتباط با مسئولین و ثبت نظر، پیشنهاد و انتقاد
هر نوع انتقاد یا پیشنهاد در زمینه کتابخانه و سایت کامپیوتری دانشکدگان را ابتدا با رئیس کتابخانه آقای امیرحسین ملکی خواجه مطرح فرمایید و در صورت نیاز به ارجاع به مقام بالاتر، موضوع مورد نظر را برای معاون علمی دانشکدگان ارسال فرمایید.
معرفی کتابخانه
معرفی
کتابخانه دانشکده مدیریت در سال 1333 با نام "کتابخانه مؤسسه علوم اداری" شروع به کار کرد. در سال 1336 به "کتابخانه مؤسسه علوم اداری و مدیریت بازرگانی" و از سال 1344 به "کتابخانه دانشکده علوم اداری و مدیریت بازرگانی" تغییر نام داد و با عنوان کتابخانه دانشکده مدیریت ادامه فعالیت داد.در سال 1400 با جهتگیری مدرن انتقال از دانش آشکار به سمت مدیریت دانش موجود در دانشکده، به مرکز مدیریت دانش تغییر نام داد و هماکنون با این نام مشغول فعالیت است. البته با توجه به تاریخی بودن نام کتابخانه در درب جنوبی نام کتابخانه را حفظ کرده است و در درب شمالی نام مرکز مدیریت دانش درج شده است. مهمترین وظایف این مرکز عبارتند از:
گرد آوری، طبقهبندی و ارائه خدمات دسترس پذیر منابع و اطلاعات علمی مورد نیاز پژوهشگران، دانشجویان و اساتید جهت پیشبرد پژوهش.
گردآوری منابع علمی و آموزشی و اشاعه اطلاعات در جهت تقویت برنامههای آموزشی و پژوهشی دانشکدگان و دانشگاه.
هدف اصلی کتابخانه، فراهم آوردن امکان دسترسی به منابع و اطلاعات مورد نیاز است. بنابراین وظایف زیر برای کتابخانه در نظر گرفته شده است:
-گردآوری مواد کتابخانه ای اعم از چاپی، غیرچاپی و الکترونیکی؛
-سازماندهی منابع
-برگزاری دوره های کوتاه مدت آموزش کتابداری و اطلاع رسانی؛
-مکانیزه کردن فعالیت های کتابخانه ای جهت سرعت بخشیدن به ذخیره و بازیابی اطلاعات؛
-آموزش و راهنمایی مراجعین برای استفاده صحیح و بهینه از مجموعه کتابخانه.
ساختمان کتابخانه
معماری این ساختمان همانند دیگر ساختمانهای دانشکده، ترکیبی از معماری ایرانی- اسلامی است و در شمال غربی مجموعه ساختمانهای دانشکده در دو و نیم طبقه و مساحتی حدود 1200 متر مربع به شرح زیر واقع شده است:
میز امانات، مخازن فارسی و لاتین، برگه دان های فارسی و لاتین، ایستگاه رایانه، میز مطالعه روزنامه های جاری، بخش پایان نامه های مجلد، بخش خدمات فنی (فهرست نویسی فارسی و لاتین و بخش آماده سازی و ورود اطلاعات) و دفتر ریاست کتابخانه.
نیم طبقه بالا سمت راست سالن مطالعه برادران و سمت چپ سالن مطالعه خواهران
طبقه بالا بخش نشریات، کتب مرجع و بخش خدمات پایان نامه های الکترونیکی
خدمات اطلاع رسانی:
در حال حاضر 34 دستگاه رایانه در کتابخانه موجود است؛ که از این تعداد 22 دستگاه جهت ارائه خدمات الکترونیکی پایاننامهها که تعداد 12 رایانه به صورت سیستم لمسی و تاچ میباشند؛ 4 دستگاه جهت جستجوی منابع در طبقه همکف کتابخانه؛ و 8 دستگاه در اختیار کارشناسان بخشها جهت ارائه خدمات قرار دارد .همچنین کتابخانه مجهز به سیستم اتصال به اینترنت بیسیم و نیز دارای 26میز مطالعه با درگاه اتصال به اینترنت جهت استفاده دانشجویان می باشد .
کلیه مجلات انگلیسی نیز به صورت الکترونیکی و از طریق پایگاه های اطلاعاتی که دانشگاه تهران عضو آن است در اختیار مراجعه کنندگان قرار می گیرند. (اطلاعات کتابشناختی 2209 مقاله انگلیسی و 5064 مقاله فارسی در نرم افزار مورد استفاده کتابخانه قابل بازیابی است)
منابع کتابخانه
این کتابخانه دارای مجموعه غنی از کتب در زمینههای مختلف مدیریتی و حسابداری و بینرشتهای است که دانشجویان، پژوهشگران و اساتید دانشگاه تهران برای استفاده از کتب موجود به این بخش مراجعه کرده و از منابع موجود استفاده میکنند. مراجعین برای انتخاب کتاب، میتوانند از رایانههای مستقر در طبقه همکف استفاده نمایند. در ضمن بخش امانات کتابخانه از نظام قفسه باز پیروی کرده، و کلیه دانشجویان میتوانند مستقیماً به مخازن این بخش برای انتخاب منابع مورد نظر مراجعه نمایند.
13520 عنوان کتاب فارسی |
14550 عنوان کتاب انگلیسی |
5500 عنوان پایان نامه |
کلیه مجلات انگلیسی نیز به صورت الکترونیکی و از طریق پایگاه های اطلاعاتی که دانشگاه تهران عضو آن است در اختیار مراجعه کنندگان قرار می گیرند. (اطلاعات کتابشناختی 2209 مقاله انگلیسی و 5064 مقاله فارسی در نرم افزار مورد استفاده ک |
قوانین و مقررات کتابخانه
شرایط استفاده و امانت گرفتن کتابها
نوع مراجعین |
تعداد مجاز کتاب امانتی |
تعداد روزهای امانت |
ملاحظات |
اساتید |
11جلد |
28 روز |
کتابخانه دانشکده 6 ج.، کتابخانه مرکزی 3 ج.، بین کتابخانهای 2ج. |
دانشجویان دوره دکتری |
9جلد |
28 روز |
کتابخانه دانشکده 5 ج.، کتابخانه مرکزی 2 ج.؛ بین کتابخانهای 2 ج. |
دانشجویان کارشناسی ارشد |
9جلد |
21 روز |
کتابخانه دانشکده ج.5، کتابخانه مرکزی 2ج.، بین کتابخانهای 2ج. |
دانشجویان دوره کارشناسی |
7جلد |
15 روز |
کتابخانه دانشکده 3ج.، کتابخانه مرکزی 2ج.، بین کتابخانهای 2ج. |
کارکنان دانشگاه |
7جلد |
15روز |
کتابخانه دانشکده 3ج.، کتابخانه مرکزی 2ج.، بین کتابخانهای 2ج. |
شرایط استفاده از بخشها
بخش |
شرایط |
بخش مرجع و نشریات |
استفاده کنندگان از بخش: اعضاء هیئت علمی و دانشجویان وکارکنان دانشگاه تهران شرایط استفاده از بخش مرجع: استفاده از منابع بخش مرجع فقط در محل امکان پذیر است |
خدمات الکترونیکی پایان نامهها |
خدمات این بخش شامل کلیه اعضاء هیأت علمی، دانشجویان، و کارکنان دانشگاه تهران با ارائه کارت شناسایی معتبر بوده؛ و نیز کلیه دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری دانشگاه های کشور با ارائه کارت دانشجویی معتبر می توانند از خدمات این بخش بهره مند گردند. |
جریمه دیرکرد کتاب:
در صورت تخلف از مقررات مربوطه و عدم تمدید به موقع کتب امانی؛ به ازاء هر روز تاخیر؛ مبلغ 500 ریال البته تا 5 روز بدون احتساب تعطیلات؛ و پس از آن به ازای هر روز تاخیر 1000 ریال در نظر گرفته شده است؛ و شخص خاطی تا زمان پرداخت مبلغ جریمه از امانت گرفتن محروم خواهد بود. در صورت تکرار دیرکرد (بیش از سه نوبت) امانت گیرنده علاوه بر جریمه دیرکرد به مدت یک نیمسال تحصیلی از عضویت در کتابخانه محروم خواهد شد و در صورت تکرار؛ عضویت وی باطل میگردد و مراتب به اطلاع سایر کتابخانه های دانشگاه خواهد رسید.
بخش های کتابخانه
- بخش کیفداری:
به منظور حفظ امنیت وسایل مراجعهکنندگان، سرویس کیفداری در این واحد به صورت الکترونیکی اداره می گردد. به طوری که با ارائه کارت دانشجویی، به مراجعان، یک کمد ارائه شده و در صورتی که یکی از مراجعین سهواً و یا عمداً نسبت به تحویل کلید کمد خویش در موعد مقرر اقدام نکند؛ روزانه به مبلغ 10 هزار تومان به صورت سیستماتیک جریمه خواهد شد.
-
بخش امانات و مراجعات:
رشد و بالندگی هر کتابخانه به ارائه خدمات مستمر، مناسب و روزآمد بستگی دارد، بنابراین جایگاه هر کتابخانه را کمیت و کیفیت خدمات و نحوه ارائه آن به جامعه استفاده کننده ، مشخص می سازد. در زمینه جایگاه و اهمیت بخش امانت باید گفت که که تلاش و فعالیت سایر همکاران در بخش های مختلف در این بخش قابل رویت است. بخش امانت یکی از پرمراجعه ترین بخشهای کتابخانه و به منزله نبض کتابخانه است. مراجعین برای انتخاب کتاب، می توانند از رایانه های مستقر در طبقه همکف استفاده نمایند. در ضمن بخش امانات کتابخانه از نظام قفسه باز پیروی میکند، در بخش مخزن کتب امانی فارسی و لاتین قرار دارد و کلیه دانشجویان می توانند مستقیماً به مخازن این بخش برای انتخاب منابع مورد نظر مراجعه نمایند. و اعضای کتابخانه میتوانند پس از امانت این کتب، آنها را در خارج از کتابخانه نیز مطالعه نمایند.
- بخش اداری و خدمات فنی (فهرست نویسی و رده بندی، چکیده نویسی و نمایه سازی):
کلیه فعالیت های لازم برای قابل دسترس نمودن منابع از طریق سیستم جامع کتابخانه وظیفه اصلی این بخش است. در بخش سازماندهی، منابع اطلاعاتی کتابخانه مورد بررسی تحلیلی و موضوعی قرار گرفته و در چارچوب استانداردهای بین المللی علم اطلاعات و دانش شناسی فهرست نویسی، رده بندی، نمایه سازی و آماده سازی می شوند. سازماندهی تمامی منابع کتابخانه دانشکده مدیریت اعم از چاپی و الکترونیکی در قالب کتاب، پایان نامه، مقاله، نشریه و نیز ورود اطلاعات کتاب شناختی و به روز رسانی پایگاه های داده، توسط کارشناسان این بخش صورت می گیرد.
بخش خدمات الکترونیکی پایان نامهها:
در این بخش حدود 5500 عنوان پایان نامه فارسی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری که توسط دانشجویان دانشکده انجام شده ، قابل ارائه است. برای دسترسی و بهره گیری از اطلاعات پایان نامه ها می توان از طریق نرم افزار کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران بدون نیاز به کلمه عبور از اینترنت جستجو کرد. منابع این بخش امانت داده نمی شوند و مطالعه پایان نامه ها در بخش انجام می گیرد. تحویل یک نسخه پایان نامه از سوی دانش آموختگان مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا الزامی است. استفاده کاغذی از این منابع از تاریخ بهمن ماه 1390 پایان یافته است و کلیه پایان نامهها به صورت الکترونیکی در بخش مربوطه ارائه میگردد. استفاده از این منابع طبق آئیننامه و با راهنمایی مسؤل بخش انجام میپذیرد.
-
بخش مرجع و نشریات:
امروزه منابع عظیم دانش بشری در قالب مجموعه های چاپی و الکترونیکی ذخیره و قابل بازیابی است. برای اینکه بدانیم چه پرسشی را در کدام منبع از علوم بازیابی نماییم و اینکه چگونه با بهترین شیوه به پرسش مراجعه کننده پی ببریم نیاز به دانش و خدماتی است که دانش "خدمات مرجع" نام دارد. بخش مرجع محل نگهداری این منابع یعنی منابعی با ساختاری عموما الفبایی (مانند واژه نامه ها،دانش نامه ها، اصطلاح نامه ها و…) و همچنین ارایه خدمات مرجع از جمله پاسخگویی به پرسش های مرجع می باشد.
بخش مرجع شامل کلیه کتب مرجع عمومی تخصصی مدیریتی و حسابداری و تعدادی مقالات فارسی ولاتین است. وظایف بخش مرجع،آموزش نحوه استفاده از منابع مرجع وکمک در بازیابی منابع مورد نیاز مراجعین است. به طور کلی، بخش مرجع، مسئول آموزش نحوه استفاده از منابع مرجع، پاسخگویی به سوالات ارجاعی، وکمک در بازیابی منابع مورد نیاز مراجعین است. منابع موجود در بخش مرجع به امانت داده نمی شوند و مراجعین با هماهنگی مسؤل مربوطه می توانند از منابع مورد نظر کپی تهیه نمایند.
-
مرکز تبادل کتاب:
مرکز تبادل کتاب کتابخانه دانشکده مدیریت با هدف امکان تسهیل مبادله کتاب میان دانشجویان تاسیس شده است این مرکز پس از حدود یک ماه بررسی های اولیه، برنامه ریزی و بازدید از سایر مکانهای مشابه به طور رسمی در آبان ماه سال 1394 آغاز به کار کرد. مرکز تبادل کتاب با بیش از 260 جلد کتاب فارسی و لاتین فعالیت خود را آغاز کرد و هم اکنون تعداد کتاب ها با مشارکت دانشجویان و هدایای آنها به مرکزتقریبا به 2000 جلد رسیده است.کتاب های موجود در شش گروه: کنکور، درسی-تخصصی، درسی-عمومی، عمومی، زبان و نشریات طبقه بندی شدند. تبادل با ترجیح کتاب های هم گروه انجام می گیرد اما هیچ گونه محدودیتی برای آن درنظر گرفته نشده است تا دانشجویان بتوانند به راحتی کتاب های موردنظر خود را دریافت کنند.درحال حاضر تعداد کتاب های مبادله شده به حدود 500 جلد می رسد.امید است با معرفی هرچه بیشتر مرکز تبادل کتاب، دانشجویان بیشتری از مزایای آن بهره مند شوند.
-
اتاق مباحثه (discussion room):
این واحد در سال 1394 درکتابخانه با پیشنهاد خانم دکتر فیاضی و مساعدتهای هیات رئیسه دانشکده و همکاران کتابخانه ای تجهیز و آماده سازی گردید که ظرفیت آن حدودا تا 40نفر را پاسخگو می باشد. عمده هدف این مرکز برگزاری کلاسهای روش تحقیق ، نقد و بررسی کتاب ،نقد فیلم ،کارگاه های آموزشی و بحث و گفتگو های علمی دانشجویان دکتری و کارشناسی ارشد میباشد.