اهداف مرکز توسعه رهبران

-
اهداف اساسی از تشکیل مرکز عبارتند از:
هدف اساسی این موسسه آن است که از طریق پژوهش، آموزش و ترویج دانش رهبری در کسبوکارهای ایرانی، اعتماد به نفس و خودباوری لازم را برای حضور آنها در صحنه رقابت بین المللی ایجاد کند.
این موسسه اقدام به تنظیم برنامههای خاص برای سه گروه عمده از رهبران نموده است:
1-رهبران کسب وکار (به عنوان رهبران فعلی)؛
2-مدیران اجرایی (به عنوان رهبران بالقوه)؛
3-دانشجویان (به عنوان رهبران آینده).
- سایر اهداف این موسسه عبارتند از:
- توسعه فناوری و نوآوریهای مرتبط با رهبری و مدیریت کسب وکار؛
- توسعه و تعمیق پژوهش کاربردی در حوزههای رهبری کسب وکار ؛
- تعریف، اجرا و تجاری سازی پروژههای مورد نیاز ذینفعان کلیدی در زمینههای مرتبط با رهبری و بهرهوری منابع انسانی؛
- توسعه همکاریها، ترویج و کاربردیکردنِ دستاوردهای پژوهش و نوآوری در سطوح ملّی و فراملّی؛
- آموزش و توسعه قابلیتهای سرمایههای انسانی در حوزه رهبری و مدیریت کسب وکار؛
- کمک به توسعه روابط و تعاملات صنعت، دانشگاه، و جامعه در سطوح ملی، منطقهای و بین المللی در حوزه رهبری سازمانها و نهادها؛
مأموریت مرکز عبارتست از:
این مرکز موسسهای است که قابلیتهای رهبری را در مدیران کسب وکارها، در زمینههای مختلف کسب وکاری پرورش میدهد. ظرفیت اجرای اثربخشی استراتژی را بالا میبرد. شایستگیهای رهبری را از طریق تمهید شرایط همافزایی خلاق در تیمهای کاری، تضمین میکند. به توسعه دیدگاه، مکانیزمها، راهکارها، برای همتکاملی میان کسب وکارها میپردازد. سایر مقاصد موسسه عبارتند از:
- توسعه فناوری و نوآوریهای مرتبط با رهبری و مدیریت کسب وکار؛
- توسعه و تعمیق پژوهش کاربردی در حوزههای رهبری کسب وکار ؛
- تعریف، اجرا و تجاری سازی پروژههای مورد نیاز ذینفعان کلیدی در زمینههای مرتبط با رهبری و بهرهوری منابع انسانی؛
- توسعه همکاریها، ترویج و کاربردیکردن دستاوردهای پژوهش و نوآوری در سطوح ملّی و فراملّی؛
- آموزش و توسعه قابلیتهای سرمایههای انسانی در حوزه رهبری و مدیریت کسب وکار؛
- کمک به توسعه روابط و تعاملات صنعت، دانشگاه، و جامعه در سطوح ملی، منطقهای و بین المللی در حوزه رهبری سازمانها و نهادها؛
محوریت نیازهایی که موسسه به آنها پاسخ میدهد:
نیازهایی که به آنها پاسخ میدهد در 5 محور اصلی قرار دارند که از طریق 3 استراتژی، به این 5 نیاز پاسخ داده میشود. محوریت نیازها عبارتند از:
*انگیزش
*ارتقای اعتماد به نفس
*شکوفایی استعدادها
*جهت مندی فعالیتها و غایتنگری
*سرمایه اجتماعی و اجتماعسازی (اتحاد)
استراتژیهای پاسخ به این نیازها عبارتند از:
*توانمندسازی
*تأیید (مشارکت)
*ایجاد چشم انداز
کارهایی که این موسسه به منظور شناسایی، پیش بینی و پاسخگویی به نیازها انجام میدهد عبارتند از:
*ارائه آموزشهای لازم برای تقویت مهارتهای ائتلاف سازی و تأثیرگذاری و نفوذ در دیگران
*ارائه آموزشهای ترکیبی و تخصصی و سفارشی سازی شده در سطوح فرد، تیم و سازمان
*ایجاد پایگاههای اطلاعاتی قوی جهت تسهیم اطلاعات و دانش بین سازمانها
*آزمایشگاهها و بازیهای رهبری
*ارائه خدمات مربیگری و منتورینگ
* مربیگری فردی به منظور کمک به شناسایی رهبران جدید
* مربیگری افراد در جهت اتخاذ نگرش و رفتارهای متناسب با عصر تغییر
*ایجاد مشارکتها و همکاریهای شبکهای
*شبکه سازی و ارتباطات متنوع میان رهبران کسب وکار
*تبادل تجربه و دانش بین افراد در داخل سازمان
*تبادل تجربه و دانش بین سازمانها
* توسعه دانش و مهارت در حوزه تفکر مدیریتی
*آمادهسازی سازمانها برای ورود به کسب وکارهای جهانی
*ارزیابی قابلیتهای کلیدی از طریق برگزاری کانونهای ارزیابی توسعه رهبری
*حمایت از طرحهای پژوهشی و توسعه شرکتهای نوپا
*اجرا و پیادهسازی بازدیدهای صنعتی در سطح ملی و بین المللی
چگونگی پاسخدهی مرکز به ذینفعان کلیدی عبارتست از:
*کاربردی سازی دانش از طریق توسعه همکاری با مراکز معتبر جهانی
*برگزاری همایش و نشستهای تخصصی در حوزه رهبری و کسب وکار
*پرورش نسل سوم کسب وکارهای خانوادگی
*آموزش تخصصی مبتنی بر دانش دست اول کسب وکارها (از طریق case study) و بهره گیری از روش یادگیری حین عمل (action learning)
*ایجاد عدالت در دسترسی به محتوای آموزشی برای دانشجویان و مدیران سراسر کشور از طریق توسعه آموزش مجازی
*استقرار مدل پلتفرمی مشاوره و کلینیک کسب وکار با دسترسیهای بین المللی برای کسب وکارهای ایرانی