اهداف و ماموریت گروه
رسانهها به ویژه رسانههای دیجیتال که در رسانههای اجتماعی متبلور شده و توسط ابزارهای همهجا حاضر همچون موبایلها، همراه همیشگی و دائمی افراد شدهاند، نقش بسیار پررنگی در دنیای کسب و کار یافتهاند و علاوه بر آن در شئون مختلف زندگی انسانها چنان نفوذ کردهاند که تبدیل به یکی از مهمترین و محبوبترین ابزارها برای سازمانها، دولتها و شرکتها جهت دسترسی به مشتریان و مخاطبان گشتهاند. توسعه شتابان فناوری نیز سبب شده تکنیکهای مدیریتی و ابزارهای تحلیل مشتریان و مخاطبان مرتباً پیشرفت کنند و سازمانها برای رقابتپذیر باقی ماندن در بازارهایی که مرتبا تغییر شکل مییابند، ناگزیر از استفاده از نیروی انسانی ماهر و آموزشدیده در کاربرد این رسانهها باشند.
گروه مدیریت رسانه و ارتباطات کسب و کار برای پاسخ به نیازهای چنین بازار رقابتی و همواره در حال تحولی، با محوریت دو حوزه اصلی یعنی «مدیریت رسانه» که متمرکز بر مدیریت روزآمد، کارآفرینانه و اقتصادی شرکتها و کسب و کارهای رسانهای است؛ و «ارتباطات کسب و کار» که متمرکز بر مدیریت ارتباطات انواع شرکتها و سازمانها، اعم از رسانهای و غیررسانهای، با مشتریان و ذینفعان حول برندسازی، تبلیغات و روابط عمومی مدرن و مدیریت تصویر سازمانها، فعالیت میکند.
این گروه به اقتضای قرار داشتن در دانشکده مدیریت، ماموریت اصلی خود را حول رویکرد کارآفرینی و کسب و کاری رسانهها، به ویژه رسانههای دیجیتال تعریف کرده است و از این رو بر ابعاد دیگر رسانه همچون ارتباطات، فرهنگ، خبرنویسی و تولید محتوا صرفا به عنوان حیطههای پشتیبان رویکرد مدیریتی و کسب و کاری توجه میکند و نه به عنوان حوزه اصلی مطالعاتی. بخش مهمی از این رویکرد به دلیل پوشش داده شدن ابعاد ذکر شده توسط سایر دانشگاههای ارائه دهنده مدیریت رسانه در کشور است که اجازه میدهد دانشجویان و پژوهشگرانی که مدیریت و کسب و کار در رسانه را اولویت خود نمیدانند گزینههای دیگری برای انتخاب داشته باشند و گروه مدیریت رسانه و ارتباطات کسب و کار به اعتبار ریشه داشتن در گروه مدیریت بازرگانی، تمرکز خود را روی دانشجویان علاقهمند به حوزه کسب و کار و کارآفرینی رسانهای قرار دهد.
بازارهای اشتغال برای دانشآموختگان
با توجه به پیشرفت مستمر و شتابان فناوریهای ارتباطی و رسانهای و افزایش نقش پررنگ آنها در فعالیتهای گوناگون کسب و کارها، بازار کاری برای دانشآموختگان رشتههای ارائه شده توسط این گروه پرتقاضا است و آمار اشتغال فعلی دانشآموختگان رشته مدیریت رسانه در سالهای اخیر نیز بر بازار کار قابل توجه برای تحصیلگران این رشته گواهی میدهد. دانش آموختگان گروه مدیریت رسانه و ارتباطات کسب و کار میتوانند در مشاغل متنوعی فعالیت کنند که برجستهترین آنها به شرح زیر هستند:
-
مدیریت در سازمانهای رسانهای به ویژه کسب و کارهای رسانههای دیجیتال؛
-
مشاورة فعالیتهای رسانهای برای سازمانهای صنعتی و دولتی؛
-
فعالیت در صنعت تبلیغات، اعم از مشاوره همچون استراتژی و برنامهریزی تبلیغات، و مدیریت همچون تاسیس شرکتهای مشاور تبلیغاتی؛
-
کارآفرینی و مشاوره در صنعت سرگرمی، به ویژه در صنعت بازیهای دیجیتال؛
-
فعالیتهای مدرن روابط عمومی به ویژه برای شرکتهای مدرن با رویکردهای متعامل در برابر ذینفعان گوناگون؛
-
فعالیتهای مدیریت برند، اعم از ترمیم برند، تابآوری برند و مدیریت بحران برای شرکتها و سازمانها؛
-
تحلیل دادههای شبکههای اجتماعی؛
رویکرد گروه در بازنگری برنامههای درسی و ارائه گرایشهای جدید در بازههای حداکثر پنج ساله شیوهای است برای پاسخدادن به نیازهای در حال ظهور بازار اشتغال. پس از بازنگری کامل برنامه درسی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری در سال 1396 اکنون در سال 1401 نیز بازنگری مجددی همراه با پیشنهاد ایجاد گرایشهای جدید به مراجع ذیربط ارسال شده است که امید میرود از سال 1402 اجرایی شود. این بازنگری نیز با هدف پاسخ به نیازهای جدید بازار کشور صورت گرفته و تمرکز خود را روی تبلیغات، روابط عمومی مدرن، ارتباطات کسب و کار، مدیریت بحرانهای رسانهای برای برندها و صنعت سرگرمی قرار داده است تا دانش آموختگان رشتههای این گروه موقعیت رقابتی خود را در بازارهای اشتغال کشور حفظ کنند.
تاریخچه گروه
تا پیش از تبدیل شدن به یک گروه مستقل آموزشی، مدیریت رسانه به عنوان یک بخش درون گروه مدیریت بازرگانی فعالیت میکرد و اداره رشته مدیریت رسانه در دو مقطع کارشناسی ارشد و دکتری را برعهده داشته و در تدریس درسهای سایر رشتههای گروه مدیریت بازرگانی در مقاطع کارشناسی تا دکتری نیز مشارکت داشت. براساس اصلاحات ساختاری به عمل آمده در دانشگاه تهران در سال 1401، و نظر به توسعه این بخش از حیث دانشجویان و دانش آموختگان، تقویت سرمایه علمی آن همچون نشریه علمی بررسیهای مدیریت رسانه، اعتبار علمی اساتید این بخش طبق شاخصهای علمی جهانی، همکاری اساتید وابسته بینالمللی، تقاضا برای توسعه گرایشهای این رشته در حوزههای مورد نیاز بازار همچون تبلیغات، روابط عمومی، صنعت سرگرمی و تحلیل شبکههای اجتماعی، و برآورده شدن نیازهای تبدیل این بخش به گروه، گروه مدیریت رسانه و ارتباطات کسب و کار به عنوان یک گروه جدید آموزشی مورد تصویب هیئت امنای دانشگاه تهران قرار گرفت و با ابلاغ رئیس دانشگاه تهران به عنوان یک گروه مستقل آموزشی فعالیت خود را آغاز کرد.
رشتههای ارائه شده توسط گروه
گروه مدیریت رسانه و ارتباطات کسب و کار مدیریت رشتههای زیر را برعهده دارد:
-
مقطع دکتری: مدیریت رسانه
-
مقطع کارشناسی ارشد: مدیریت رسانه (گرایشهای جدید برای تصویب به مراجع ذیربط ارسال شدهاند)
-
مقطع کارشناسی: رشته مدیریت کسب و کار
شایان ذکر است که طبق توافق مدیر گروه «مدیریت رسانه و ارتباطات کسب و کار» با مدیر گروه «بازاریابی و استراتژی کسب و کار» که هنگام تفکیک هر دو گروه از گروه مدیریت بازرگانی به عمل آمد، در سال 1401 اداره مقطع کارشناسی مدیریت بازرگانی به طور مشترک بین دو گروه صورت میگیرد و از سال 1402 با پذیرش دانشجویان جدید، مقطع کارشناسی رشته مدیریت کسب و کار توسط گروه مدیریت رسانه و ارتباطات کسب و کار؛ و مقطع کارشناسی مدیریت بازرگانی توسط گروه بازاریابی و استراتژی کسب و کار اداره خواهند شد.
رشته مدیریت رسانه در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری علاوه بر دانشکده مدیریت در پردیسهای البرز، ارس و کیش دانشگاه تهران نیز دانشجو پذیرش میکند و از جمله رشتههای محبوب در میان دانشجویان متقاضی تحصیل در مجموعه مدیریت تلقی میشود. برنامههای درسی مقطع کارشناسی ارشد مدیریت رسانه در این نشانی و برنامه درسی مقطع دکتری مدیریت رسانه در این نشانی قابل مشاهده هستند.
اعضای هیئت علمی عضو گروه
در حال حاضر این گروه آموزشی 7 عضو دارد که شامل 1 نفر استاد تمام، 4 نفر دانشیار و 2 نفر استادیار است. اعضای گروه و نشانی ارتباطی آنها در جدول زیر فهرست شدهاند: