مشروح خبر یا مطلب:

گزارش پنجمین کنفرانس بین المللی مدیریت استراتژیک به کار خود خاتمه داد

گزارش پنجمین کنفرانس بین المللی مدیریت استراتژیک به کار خود خاتمه داد



 

گزارش پنجمین کنفرانس بین المللی مدیریت استراتژیک

پنجمین کنفرانس بین المللی مدیریت استراتژیک در روز سه شنبه 14 اسفندماه 1397 با حضور اندیشمندان، محققان، اساتید و دانشجویانی که به دنبال مطالب جدید علمی هستند و همچنین مدیران صنعت که بهره‌برداران نهایی هستند، به ریاست دکتر علی دیواندری رئیس کنفرانس و رییس پژوهشکده پولی و بانکی و به همت دانشکده مدیریت دانشگاه تهران در محل مرکز همایش های بین المللی صدا و سیما آغاز گردیده و روز دوم این کنفرانس چهارشنبه ۱۵ اسفند ماه 1397 در محل دانشکده مدیریت دانشگاه تهران به کار خود ادامه داد.

مدیران ارشد سازمان‌ها، مدیران حوزه استراتژی شرکت‌ها، مدیران توسعه منابع انسانی، مالی، بازاریابی و کسب و کار و همچنین کارشناسان حوزه کسب و کار مخاطبان اصلی این کنفرانس بودند.

محورهای کنفرانس یاد شده شامل سه محور  اصلی حوزه تفکر استراتژیک، حوزه رقابتی و توانمندی‌های استراتژیک بود و به مباحثی چون حاکمیت شرکتی و مسئولیت اجتماعی در این کنفرانس پرداخته شد.

کمیته علمی کنفرانس شامل ۳۹ نفر از اعضای هیات علمی و محققین برجسته حوزه استراتژی از دانشگاه‌های معتبر داخلی و خارجی بودند و ۳۰۰ مورد خلاصه مقاله به دبیرخانه کنفرانس ارسال شد که در کمیته مورد بررسی قرار گرفته که ۱۰۵ مورد مقاله کامل است، اما به دلیل محدودیت‌های زمانی و فضایی، 10 مقاله در کنفرانس ارائه شد که تعداد 5 مقاله بصورت چاپ پوستری و 5 مقاله بصورت ارائه شفاهی برگزیده شد.

بیش از ۳۰ سخنرانی، پنل و کارگاه آموزشی در دو روز کنفرانس برگزار شد. سه پنل چالشی بازار سرمایه، استارتاپ‌ها و خودرو که از موضوعات روز جامعه است نیز در این کنفرانس در نظر گرفته شد و همچنین کارگاه‌هایی نیز تدارک دیده شد که در روز دوم این برنامه اجرا شد.

در کنار رویداد امسال، برای اولین بار اهدای جایزه ملی استراتژیک به کسب و کارهایی که اعلام حضور کرده اند پیش بینی شد که کسب و کارهای مربوطه در کمیته علمی مورد ارزیابی قرار گرفته و شرکت‌ها از لحاظ سطح بلوغ استراتژی رتبه‌بندی شده و به جامعه معرفی شدند.

 

گزارش روز اول (سه شنبه 14 اسفندماه 1397 سالن همایش های صدا و سیما)

پنجمین کنفرانس بین المللی مدیریت استراتژیک در روز سه شنبه 14 اسفند ماه 1397 در محل سالن همایش های بین المللی صدا و سیما آغاز بکار کرد.

پس از پخش سرود ملی و تلاوت آیاتی از قرآن کریم، مراسم افتتاحیه کنفرانس با خوشامد گویی و سخنرانی دکتر علی دیواندری، رئیس کنفرانس آغاز شد. ایشان ضمن خوشامدگویی به میهمانان این برنامه، به ایراد سخنرانی پرداختند. ایشان فرمودند: 

استراتژی بنگاه ها و‌ کسب و کارها به طور قابل توجهی نزدیک با اهداف توسعه پایدار است. اهداف توسعه پایدار باید اهداف مشخصی باشد؛ مشخص کردن دستورکارها یک زبان مشترک ایجاد می کند که باعث می شود که جریان توسعه و سرمایه گذاری را مجددا در سطح کلان تر در راستای منافع ملی سوق دهیم. بر اساس آخرین ارزیابی ها در شاخص عملکرد ملی کشورها، ایران نمره ۴.۰۸ از ۷ را دارد.

در استراتژی ملی لهستان؛ مدرن کردن لهستان، اطمینان از رقابت پذیری مناطق لهستان و رقابت پذیری کل کشور در حرکت رو به جلو کار شده است. در آفریقای جنوبی برای توانمندسازی کسب و کارهای کوچک و استارت آپ های جدید کار شده است.

 

 

 

در ادامه دکتر محمد نهاوندیان معاون اقتصادی رئیس جمهور سخنرانی خود را آغاز نمودند. ایشان فرمودند : همه با هم باید در نهضت بلند مدت نگری، مثبت نگری و نهضت هم افزایی مشارکت داشته باشیم. همه با هم در یک کشتی هستیم و هر کسی در هر جایی و هر سطحی است می تواند با نگاه استراتژیک به پیشرفت استراتژیک این کشور کمک کند. مدیر استراتژیک از قبول ضعف های سازمانی نباید ابایی داشته باشد و باید شجاعت ارزیابی مستمر داشته باشد؛ شوک هایی ممکن است اتفاق بیفتند اما نحوه واکنش مدیر استراتژیک به شوک های بیرونی مهم است.

تکانه هایی که در اقتصاد ما وارد شد جنس اش سیاسی بود؛ هم طبیعت جنس داخلی داشت (نا آرامی های داخلی) و‌ هم طبیعت جنس خارجی داشت (سیاست رئیس جمهور آمریکا که مسوولیت ایجاد شوک در اقتصاد جهان را به عهده گرفت)

 بعد از شوک های داخلی و خارجی افزایش نااطمینانی نسبت به آینده بود، وقتی نااطمینانی بالا می رود اولین واکنش طبیعی یا غریزی یا غیرپیچیده، رفتار یا واکنش کوتاه مدت است.  واکنش های کوتاه مدت باعث تشدید تورم شد و توقعات تورمی خودش ایجاد تورم کرد و متعاقب آن ناترازی در بازارها ایجاد شد

در چنین شرایطی ریسک بالا می رود و وقتی ریسک بالا برود هزینه ها نیز بالا می رود؛ بنابراین انحراف از اهداف بلند مدت در سطح خرد، کلان، بنگاه و خانوار رخ می دهد. اگر جامعه دچار چنین التهابی شود که او را از بلند مدت نگری به لحظه نگری بکشاند، این بزرگترین انحراف است.

در ادامه دکتر علینقی مشایخی، عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف به سخنرانی در حوزه مدیریت استراتژیک پرداخت.

سپس دکتر نادر مالکی، مدیرعامل گروه مالکی با ۳۰ سال سابقه در فرانکفورت آلمان، سخنرانی خود را شروع کرده و فرمودند: بعد از جنگ جهانی دوم این اولین بار است انگلیس، آلمان و فرانسه (اتحادیه اروپا) کاری می کند که بر خلاف نظر آمریکاست و آن اینستکس است.

همچنین ایشان فرمودند: اینستکس راه خوبی برای ایجاد ارتباط است و سهامداران آن از بانک های ایرانی هستند. فروش محصولات برای ایران سخت بوده بنابراین نیاز داریم که مشکل تبادلات مالی را حل کنیم.

در ادامه سخنرانی ها،  David Whitefoot مشاور ارشد مدیریت به موارد زیر اشاره نمود:

سرمایه گذارها به دنبال بازگشت سرمایه هستند. عربستانی ها برای استارت آپ ها هزینه بیشتری می کنند و اخیرا یکی از بانک های ژاپنی در عربستان سعودی سرمایه گذاری کرد.

برای سرمایه گذاری بایستی شفافیت داشته باشید؛ من به خاطر بانک هایتان، آنچنان موافق سرمایه گذاری در ایران نیستم. سرمایه گذاری مخاطره پذیر بر اساس بانک ها خواهد بود؛ همه تجارت ها نیازمند تامین مالی هستند. با نرخ بالای بهره حدود ۳۰٪ چطور استارت آپ ها می توانند کار کنند؟!!

حرف زدن با واقعیت خیلی تفاوت دارد؛ اکنون تمرکز بر روی رباتیک رفته است؛ اکنون به دوره سوم استارت آپ ها رسیده ایم. شتاب دهنده های زیادی رشد کرده اند؛ ایده های زیادی ارائه شده اند و بدنبال تامین مالی هستند. ایرانی ها خیلی بدنبال سرمایه گذاری خارجی هستند اما این امر نیازمند مبادلات مالی است.

کپی کردن از خارج می تواند فقط منفعت کوتاه مدت داشته باشد اما می توانید خودتان تولید کنید.

شما توانمندی و تکنولوژی را دارید؛ که نسبت به دو سال پیش خیلی پیشرفت کرده اید. کدگذاری کردن و استاندارد شدن خیلی مهم است. چین اخیرا در زمینه استارت آپ ها خیلی پیشرفت کرده و ارزش سرمایه گذاری مخاطره پذیر در آسیا زیاد شده است. وقتی به تجارت ها نگاه می کنیم؛ وقتی به نرخ بازگشت سرمایه گذاری نگاه می کنیم، آنهایی که شکست می خورند واقعا جالب تر از آنهایی هستند که پیروز می شوند.

ایشان در ادامه فرمودند: در ایران شما همیشه جلسات طولانی دارید، جلسه باید به نتیجه ای ختم شود. شما افراد نخبه زیادی دارید؛ اکثر آنها دکتر هستند؛ جالب است فلسفه دکتر شدن در ایران خیلی زیاد هست. علیرغم مشکلات سیاسی که دارید که تخصص من هم نیست، شما فرصت های زیادی برای سرمایه گذاری در بازار دارید.

سرمایه گذاری مخاطره پذیر نباید فقط به دانشگاه ختم شود. برای سرمایه گذاری مخاطره پذیر نیاز به نقدینگی و پول داریم. باید نرخ بازگشت سرمایه را به درستی ببینیم؛ سرمایه گذارها واقعا مثل عقاب همه جا را رصد می کنند؛ برای بزرگ شدن تجارت هزینه ها را ببینید. ایران با کیفیت سرمایه گذاری مشکل دارد. از اصول اصلی وارد شدن به تجارت این است که از آینده مطمئن باشید. بیزینس های ایرانی اکثرا به این فکر هستند که تا ماه آینده چطور می توانیم دوام بیاوریم؛ کوتاه مدت را در نظر می گیرند و برای بلندمدت برنامه ای ندارند. در یک شرکت همه اعضا در تصمیم گیری نقش دارند. در جذب سرمایه گذار با یک بازار رقابتی مواجه هستیم سرمایه گذارهای کنونی به خوبی دنیا را می شناسند و بدنبال سود بیشتر هستند

سرمایه گذارها نمی خواهند کار را از ابتدا شروع کنند؛ بدنبال این هستند که کار شروع شده باشد. قانون گذاران باید از مالکیت معنوی استارت آپ ها حمایت کنند و بایستی در این مورد فکری اساسی شود.

دیوید وایت فوت سخنرانی خود را در پنجمین کنفرانس بین المللی مدیریت استراتژیک با جمله ای از استیو جابز به پایان رساند:

Innovation distinguishes between a leader and a follower

نوآوری (تفاوت بین) رهبر و پیرو را تشخیص می دهد.

در ادامه سخنرانی ها دکتر محمد ابویی اردکان، عضو هیات علمی دانشکده مدیریت دانشگاه تهران فرمودند:

هدف استراتژی کسب و کار، جذب مشتری است نه جنگ. ما شرکت بورس اوراق بهادار تهران را هماهنگ کننده بازیگران اکوسیستم اوراق بهادار در کشور می دانیم. استعاره ها، مبنای درک ما از جهان هستند و بهتر است بر روی استعاره های مشترک کار کنیم.

سپس دکتر اسدالله کردنائیج، عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس به سخنرانی در خصوص فرآیند ظهور مسائل استراتژیک در دستور کار تصمیم گیرندگان سازمان پرداخت.

 

در ادامه  دکتر محمدعلی شاه حسینی، عضو هیات علمی دانشکده مدیریت دانشگاه تهران با سخنرانی در خصوص "واکاوی نقش راهبردی هیات مدیره در سکانداری بنگاه ها" فرمودند: اعضای هیات مدیره لاجرم موظف به توسعه فردی خودشان هستند.

ایشان همچنین اشاره کردند که ما دانش را داریم، اما این دانش به باور نرسیده است. مشکل ما از دانش به باور رسیدن است؛ بایستی در بنگاه ها تغییر باورها و نگرش ها اتفاق بیفتد.

در ادامه برنامه، دکتر مجتبی لشکر بلوکی، مشاور وزیر امور اقتصاد و دارایی با موضوع سخنرانی متامدل دیاموند "مهاجرت از برنامه ریزی و اجرای استراتژی به جوشش و جاری سازی استراتژی" فرمودند : متا مدل دیاموند نیازمند مهارت های ذهنی و زیرساخت های سازمانی است. ابزارها در مسائل و مدل های استراتژیک اصالت ندارند، آنچه اهمیت دارد حرکت است و قرار نیست همه ما مثل هم فکر کنیم و مانند پدران خود فکر کنیم.

برنامه بعدی کنفرانس پنل استراتژی نوآوری در بازار سرمایه ایران با حضور دکتر سعید فلاح پور (معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس)، دکتر امیر هامونی (مدیرعامل شرکت فرابورس)، دکتر عباس ابراهیمی (رئیس هیات مدیره شرکت فولاد خوزستان)، دکتر سیدمحسن فاضلیان (مدیرعامل تامین سرمایه مسکن) و دکتر علی صحرایی (مدیرعامل شرکت بورس تهران) بود.

ابراهیمی- رئیس هیات مدیره فولاد خوزستان- گفت: فولاد مبارکه شرکتی با کف حداقل ۲۰ هزار میلیارد تومان فروش سالانه است، شرکتی با این حجم فروش نمی بایست دغدغه اش این باشد که  برای تامین مالی به بانک برود و بانک بگوید نمی توانم.

توسعه اقتصادی کشور بر روی بستری انجام می شود که ریل خاصی برای آن تعریف نشده است. سه هزار میلیارد تومان سود خالص فولاد خوزستان، بزرگترین شرکت تولیدکننده شمش و اسلب کشور است؛ شرکتی که ۱ میلیارد و‌ هفتصد میلیون دلار صادرات به ۲۰ کشور جهان داشته است. زمانی که ما وارد فولاد خوزستان شدیم توازن زنجیره ارزش فولاد کشور به هم ریخته بود؛ سیاست هایی که باعث شده بود که نهاد، سازمان و شرکت خاصی کار خودش را انجام بدهد. در فولاد خوزستان آمدیم محصول فولادی تولید کنیم معدنکارهای بزرگ همچون گل گهر، چادرملو، چغارت و سنگ آهن مرکزی ایران به راحتی مواد معدنی در اختیار ما قرار نمی دادند و اعلام کردند که شرکت های فولادی ما به ثمر می رسند و‌ نمی توانیم مواد معدنی به شما بدهیم؛ همین امر باعث شد که خیلی فوری وارد شویم تا معدن داشته باشیم.

ایشان همچنین فرمودند : برنامه استراتژیک محدودکننده مدیران ماست. در کشور ما تصمیمات خلق الساعه کم نیست و نمی توان روی استراتژی ها زیاد حساب باز کرد.

برای اجرای برنامه استراتژیک در کشور از یک رویکرد تلفیقی باید استفاده کرد؛ نه متخصصان داخل سازمانی و‌ نه متخصصان برون سازمانی هیچکدام به تنهایی نمی توانند برنامه استراتژیک تدوین کنند.

در انتها دکتر نادر سیدکلالی، دبیر علمی جایزه و دبیر اجرایی کنفرانس فرمودند:

ده سازمان را برای اولین جایزه ملی استراتژی (تندیس استراتگوس) انتخاب کردیم که از این ده سازمان یک سازمان انصراف داد و ۹ سازمان باقی ماند. از ۹ سازمان باقی مانده به یک سازمان جایزه افتخاری داده شد که سال آینده دقیق تر بررسی شود اما ۸ سازمان را بطور دقیق ارزیابی کردیم.

 

 

برندگان جایزه ملی استراتژی به شرح زیر بودند:

۱- گروه صنعتی گلرنگ تندیس سیمین دوستاره استراتگوس

۲- موسسه محب سلامت پارس تندیس سیمین یک ستاره استراتگوس

۳- شرکت ملی صنایع مس ایران تندیس برنزین سه ستاره استراتگوس

۴- بانک توسعه‌ی تعاون تندیس برنزین یک ستاره استراتگوس

۵- بانک شهر تقدیرنامه جایزه ملی استراتژی ایران (استراتگوس)

۶-بانک قوامین تقدیرنامه جایزه ملی استراتژی ایران (استراتگوس)

۷- گروه توسعه اقتصاد ملل تقدیرنامه جایزه ملی استراتژی ایران (استراتگوس)

۸- شرکت اپال پارسیان سنگان تقدیرنامه جایزه ملی استراتژی ایران (استراتگوس)

۹- موسسه محک تقدیرنامه افتخاری جایزه ملی استراتژی ایران (استراتگوس)

پایان بخش مراسم روز اول کنفرانس، اهدای تندیس استراتگوس و لوح به برگزیدگان نخستین جایزه ملی استراتژی بود.

 

 

 

اولین جایزه ملی استراتژی

دکتر علی دیواندری در حاشیه این همایش در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما با بیان اینکه این جایزه به شرکت های ایرانی که برنامه های فرآیندی استراتژیک را طراحی و پیاده سازی کنند تعلق می گیرد گفت: تیم های ارزیابی، بررسی ها را انجام دادند که موجب شد از 10 شرکت، 3 شرکت حائز دریافت جایزه ملی استراتژی شوند.

وی افزود: دریافت جایزه ملی استراتژی بیانگر سطح بلوغ شرکت ها برای پیاده سازی مدیریت و برنامه ریزی استراتژیک است و نشان می دهد اینها در زمینه فکر سازی و تولید ایده های استراتژیک قوی ترند و فرآیندهای نوآوری بهتری دارند و در جهت توسعه و تکمل حرکت می کنند.

استراتژی ملی بهترین راهکار انسجام و هماهنگی رئیس­ پنجمین کنفرانس بین المللی مدیریت استراتژیک همچنین در این همایش با تاکید بر اینکه، استراتژی نباید فقط در قالب بنگاه دیده شود، گفت: استراتژی ملی موجب انسجام و هماهنگی می‌شود.

دکتر دیواندری افزود: به طور حتم کسب و کارها در محیطی مساعد شده از سوی حاکمیت فعالیت بهتری خواهند داشت زیرا در شرایطی که شرایط فراهم نیست، انجام اقدامات منسجم و در جهت منافع ملی بسیار سخت خواهد بود. طی سال های گذشته در این زمینه فعالیت‌های خوبی در کشور صورت گرفته اما تاکنون نتایج آن ملموس نیست.

وی گفت: الگوی ایرانی-اسلامی یا چشم انداز ۱۴۰۰ موضوعاتی است که روی آن بسیار کار شده اما تاکنون نتایج ملموسی نداشته و­ همه­ این موارد، از جمله مباحثی است که باید در حوزه استراتژی ملی به آن توجه شود.
رئیس­ پنجمین کنفرانس بین المللی مدیریت استراتژیک افزود: استراتژی نباید فقط در قالب بنگاه دیده شود، زیرا آنچه موجب انسجام و هماهنگی می‌شود، استراتژی ملی است و تا زمانی که به استراتژی ملی توجه نشود فعالیت ها پراکنده و بی نتیجه خواهد بود.

دکتر دیواندری درباره اهداف نهایی استراتژی ملی، گفت: استراتژی یک نهضت و جنبشی است که در کسب و کارها اتفاق می‌افتد و عاملی برای یافتن جایگاه هر کسب و کاری است. استراتژی ملی هنر و علم توسعه دیپلماسی بین المللی، توسعه اقتصادی و استفاده از قدرت اطلاعاتی یک‌ملت برای رسیدن به اهداف ملی است.

وی با بیان اینکه؛ در سال‌های اخیر دید بلند مدت در استراتژی به موضوعی مهم تبدیل شده، افزود: استراتژی ملی غیر از هدایت گری، نقش اساسی برای حذف موانع کسب و کار دارد.

رئیس­ پژوهشکده پولی و بانکی در ادامه با اشاره به اینکه وظیفه استراتژی ایجاد تمرکز است، گفت: نقش استراتژی ایجاد تمرکز و رسیدن به موانعی که موجب عدم رشد کسب و کارها است.

وی افزود: رشد پایدار یا SDG و برنامه های توسعه ای ملی یا SDP کمک‌ می‌کند تا بنگاه ها و کسب و کارها با برنامه های توسعه ای پایدار ارتباط نزدیکی داشته باشد و جایگاه صحیح خود را بیابند. برای SDG یا برنامه توسعه پایدار باید اهداف و سمت و سوی کشور مشخص باشد. داشتن استراتژی ملی به کسب و کارها و بنگاه ها اجازه می‌دهد تا اثرات مثبت و منفی افزایش و کاهش یابد.

دکتر دیواندری گفت: موضوعات ملی بسیار پیچیده هستند بنابراین از کسب و کارها و بنگاه ها نباید انتظار حل مشکلات ملی را داشته باشیم و مسایل علمی باید در جای دیگری حل و فصل شود.
رئیس­ پنجمین کنفرانس بین المللی مدیریت استراتژیک افزود: ما نمی توانیم‌ همه کارهای خوب دنیا را باهم انجام دهیم و در کسب و کارها هم همین موضوع صدق می‌کند. در سطح ملی منابع و زمان محدود است و باید زمان و منابع را به موضوعات مهم اختصاص دهیم.

وی در ادامه،­ لهستان را به عنوان یکی از کشورهای موفق در زمینه اجرای استراتژی ملی عنوان کرد و افزود: لهستان برای توسعه منطقه ای خود استراتژی ملی در حوزه های خوبی تعریف کرده که منجر به پیشرفت و رقابت پذیری کشور شده است.

رئیس­ پژوهشکده پولی و بانکی ادامه داد: آفریقای جنوبی، سوریه، سوئد اقداماتی را در زمینه استراتژی ملی را آغاز کرده و هدفگذاری ها را به فراخور شرایط کشور خود تعیین کرده اند.

شواهد دانشگاهی نشان می‌دهد هرکشوری که استراتژی ملی داشته به نتایج مثبتی دست یافته اند.
وی گفت: امیدواریم این همایش محلی برای ارائه استراتژی ملی به مسئولین و دریافت انتظارات مسئولان و کسب وکارها در زمینه استراتژی باشد و در جهت بهبود شاخص های کسب و کار و توسعه ای حرکت کنیم.

 

 

گزارش روز دوم

روز دوم این مراسم، در تالار الغدیر دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، سالن شماره 2 و سالن شماره 3 با سخنرانی ها، کارگاه ها و ارائه مقالات شفاهی آغاز به کار کرد.

در ابتدای مراسم در سالن اصلی تالار الغدیر سخنرانی دکتر بهمن حاجی پور، عضو هیات علمی دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه شهید بهشتی با موضوع " مفاهیم و نظریه های استراتژی رفتاری" برگزار شد.

همزمان در سالن شماره 2 تالار الغدیر، کارگاه دکتر منصور شیرزاد، دکترای رفتار سازمانی با موضوع "کاربرد تکنیک های نگاشت شناختی در تدوین چشم انداز استراتژیک" بصورت کاربردی برگزار شد.

برنامه بعدی سالن اصلی تالار الغدیر، سخنرانی خانم دکتر مرجان فیاضی، عضو هیات علمی دانشکده مدیریت دانشگاه تهران با موضوع " رهبری استراتژیک زنان" بود و به چالش های این حوزه پرداختند.

در ادامه، پانل استراتژی رشد برای کسب و کارهای نوپای ایرانی با محوریت تجارب و چالش ها با حضور دکتر ایوب محمدیان (عضو هیات علمی دانشکده مدیریت دانشگاه تهران)، دکتر مهدی محمدی (عضو هیات علمی دانشکده مدیریت دانشگاه  تهران)، مهندس ژوبین علاقبند (مدیر عامل اسنپ)، دکتر آیدین سلام زاده (مدیرشتاب دهنده سریر)، مهندس محمدرضا محسنی (بنیان گذار هلدینگ پیک برتر) و دکتر حسین قریب (مدیر عامل شرکت سیتکس) برگزار شد.

همزمان با برنامه پانل استارت آپ، در سالن شماره 2 تالار الغدیر، دکتر هاشم آقا زاده عضو هیات علمی دانشکده مدیریت دانشگاه تهران کارگاه مدیریت استراتژیک سازمان  به کمک نرم افزار مبتنی بر وب دستنامه مدیریت استراتژیک را با حضور دانشجویان و علاقمندان برگزار نمود.

پس از استراحت و برنامه ناهار و پذیرایی، در بخش دوم برنامه های روز دوم در سالن اصلی تالار الغدیر، دکتر نیما مختارزاده گروسی عضو هیات علمی دانشکده مدیریت دانشگاه تهران به سخنرانی در خصوص " مزیت رقابتی اکوسیستم محور: چرایی و چگونگی" پرداختند.

 

در ادامه در سالن اصلی برنامه چالش های استراتژیک صنعت خودرو در ایران با حضور دکتر رضا ویسه (معاون هماهنگی معاون اول ریاست جمهوری)، دکتر بهزاد اعتمادی (معاون توسعه صنایع حمل و نقل ایدرو)، مهندس محمدرضا نجفی منش (رئیس انجمن قطعه سازان خودرو) و دکتر محمدرضا صادقی مقدم (عضو هیات علمی دانشکده مدیریت دانشگاه تهران) برگزار شد.

 

همزمان در سالن شماره 2، کارگاه دکتر نادر سید کلالی (دبیر اجرایی کنفرانس و عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی) با موضوع استراتژی و  تاکتیک های مدیریت تغییر برگزار شد.

سپس برنامه ها در سالن اصلی با سخنرانی دکتر محسن نظری، (عضو هیات علمی دانشکده مدیریت دانشگاه تهران)  با موضوع "استراتژی های قیمت گذاری با رویکرد انصاف" ادامه یافت.

همزمان در سالن شماره 2، کارگاه آخر کنفرانس با تدریس دکتر محمد امین قلم بر، (دکترای آینده پژوهی) با موضوع "تدوین سناریوهای تامین مالی استارت‌آپ‌ها" پایان یافت.

در بخش ارائه مقالات، 5 مقاله شفاهی به ارائه مقالات خود با حضور جمعی از اعضای هیات علمی دانشکده مدیریت دانشگاه تهران پرداختند. عناوین مقالات بخش شفاهی به شرح زیر است:

  1. ارائه چارچوب مفهومی کنترل استراتژیک در شرکتهای نوپا مبتنی بر پردازشهای شناختی کارآفرین
  2. بررسی وارزیابی همراستایی استراتژی ها و مدل کسب  کار در مجتمع صنعتی ماموت و ارائه راهکارهای بهبود
  3. شناسایی ذینفعان و عوامل کلیدی موفقیت پروژه‌های PPP راه‌سازی ایران
  4. A strategic networking approach to religious destinations
  5. Examining the Behavioral Factors Influencing Strategic Decision Making A Case Study on General Electric

 

مقاله " شناسایی ذینفعان و عوامل کلیدی موفقیت پروژه‌های PPP راه‌سازی ایران" نوشته حسین اسماعیلی

کارشناس ارشد MBA دانشگاه تهران به عنوان بهترین مقاله و ارائه از دیدگاه داوران شناخته شد.

5 مقاله دیگر بصورت پوستری پذیرفته شد.

در بخش اختتامیه پنجمین کنفرانس بین المللی مدیریت استراتژیک، دکتر علی حیدری، دبیر علمی کنفرانس به سخنرانی در خصوص هدف اصلی کنفرانس پرداختند و ایجاد ارتباط میان صنعت و دانشگاه را از جمله اهداف اصلی کنفرانس دانستند و توضیحاتی در خصوص  نخستین جایزه ملی اسراتژی ارائه نمودند.

 

مراسم اختتامیه با حضور جناب آقای دکتر غلامرضا کرمی معاون محترم اجرایی دانشکده مدیریت ، دکتر علی حیدری دبیر محترم علمی کنفرانس و عضو هیات علمی دانشکده مدیریت ، دکتر محسن نظری عضو محترم هیات علمی دانشکده مدیریت و دکتر نادر سید کلالی دبیر محترم اجرایی کنفرانس و عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی  و تقدیر از تیم اجرایی کنفرانس، به پایان رسید.