مشروح خبر یا مطلب:
دکتری: آیندهپژوهی برنامههای پژوهشی دانشگاهها و نقش آن در خدمات کتابخانههای دانشگاهی - یکشنبه ۶ بهمن
دکتری: آیندهپژوهی برنامههای پژوهشی دانشگاهها و نقش آن در خدمات کتابخانههای دانشگاهی - یکشنبه ۶ بهمن
عنوان رساله/پایان نامه | آیندهپژوهی برنامههای پژوهشی دانشگاهها و نقش آن درخدمات کتابخانههای دانشگاهی
|
نام دانشجو | علی مرادمند |
مقطع تحصیلی | دکتری تخصصی (Phd.) |
رشته تحصیلی | علم اطلاعات و دانش شناسی – گرایش بازیابی اطلاعات و دانش |
استاد راهنمای اول | دکتر مریم ناخدا |
استاد راهنمای دوم |
|
استاد راهنمای سوم |
|
استاد مشاور اول | دکتر علیرضا نوروزی |
استاد مشاور دوم | دکتر نادر نقشینه |
استاد مشاور سوم |
|
استاد داور اول | دکتر فاطمه فهیم نیا |
استاد داور دوم | دکتر مرجان فیاضی |
استاد داور سوم | دکتر حمزهعلی نورمحمدی |
استاد داور چهارم | دکتر محمدرضا وصفی |
روز دفاع (مثلا: دوشنبه) | یکشنبه |
تاریخ دفاع (مثلا: 15/11/1398) | 06/11/1398 |
ساعت دفاع (مثلا: 14:30) | 15:15 |
مکان (ساختمان و کلاس) | کارگاه کتابخانه دانشکده مدیریت |
چکیده رساله/پایاننامه | هدف اصلی از انجام این پژوهش ارائۀ سناریوهای برنامههای پژوهشی دانشگاهها و تحلیل نقش این سناریوها در خدمات کتابخانههای دانشگاهی در افق 15 سال آینده است. برای نیل به هدف اصلی، اهداف جزئی شامل شناسایی مؤلفههای مؤثر بر پژوهش در اسناد راهبردی پژوهش دانشگاهها و شناسایی عوامل کلیدی و پیشران پژوهش از نظر متخصصان حوزۀ پژوهش نیز دنبال میشود. پژوهش با رویکرد آیندهپژوهی و با ترکیبی از روشهای تحلیل محتوا، تحلیل مضمونی، تحلیل تأثیرات متقابل و سناریونویسی GBN انجام شده است. برای گردآوری اطلاعات و دادهها از پویش محیطی به روش مطالعۀ اسناد و مصاحبۀ نیمهساختاریافته و حضوری با متخصصان استفاده شد. برای تحلیل دادهها از نرمافزار میکمک استفاده شده است. جهت سنجش تأثیر سناریوها بر خدمات کتابخانهها از مدیران کتابخانههای مرکزی به شکل مکتوب نظرسنجی شد. جامعۀ پژوهش، حوزۀ معاونت پژوهشی دانشگاههای جامع سطح یک کشور براساس فهرست سطحبندی وزارت عتف است. شرکتکنندگان در پژوهش، معاونان پژوهشی، مدیران امورپژوهش و مدیران کتابخانههای مرکزی دانشگاهها هستند. نخست، اسناد راهبردی پژوهش دانشگاهها تحلیل محتوا شد و 78 مؤلفۀ مؤثر بر پژوهش از آنها استخراج شده براساس الگوی PESTELV دستهبندی شد. سپس سؤالات مصاحبۀ نیمهساختاریافته طراحی شده و با 11 متخصص در حوزۀ معاونت پژوهشی دانشگاهها مصاحبه شد. پس از تحلیل مضمونی متون مصاحبهها 24 عامل کلیدی شناسایی و براساس الگوی PESTELV دستهبندی شد. پس از تعیین میزان اهمیت و میزان عدم قطعیت عوامل کلیدی توسط متخصصان، دو عامل با بیشترین میزان اهمیت و بیشترین میزان عدم قطعیت شناسایی شدند: 1- همکاری علمی و پژوهشی بینالمللی؛ 2- رویکرد دولت نسبت به پژوهش. براساس دوعامل فوق و به روش سناریونویسی GBN چهار سناریوی پژوهش برای افق تعیین شده، طراحی و ارائه شد: 1. رونق پژوهش ملی و بینالمللی، سازوکار پژوهش باز در دانشگاهها را بوجود خواهد آورد (پژوهش باز)؛ 2. عدم توجه به پژوهش ملی، زمینههای رونق پژوهش بینالمللی را فراهم خواهد کرد (پژوهش جهانی)؛ 3. حمایت از پژوهش ملی (پژوهش ملی)؛ 4. رکود برنامههای پژوهشی ملی و بینالمللی(پژوهش بسته). اعتبارسنجی سناریوها براساس نظر متخصصان و براساس معیارهای ارزیابی سناریوها نشان داد که سناریوی اول از امکانپذیری و مطلوبیت بیشتری برخوردار است و حوزۀ پژوهش دانشگاهها به سمت سناریوی اول در حال حرکت است. براساس نظرسنجی از مدیران کتابخانههای مرکزی دانشگاهها، سیاستگذاریها، سناریوها و برنامههای راهبردی پژوهش دانشگاهها بر خدمات کتابخانههای دانشگاهی به طور مستقیم تأثیر میگذارد. چون فلسفۀ وجودی کتابخانۀ دانشگاهی، پشتیبانی از پژوهش و پژوهشگران است. هر تغییری در حوزۀ پژوهش مستقیماً بر کتابخانههای دانشگاهی نیز تأثیرگذار خواهد بود. آیندهپژوهی برنامههای راهبردی پژوهش و ارائۀ سناریوهای ممکن و محتمل برای آینده، جهت هموار کردن مسیر رشد و توسعه در جامعه ضروری است. بعلاوه، باشناسایی عوامل تأثیرگذار پژوهش، تدوین چشم اندازها، و سناریوها به مثابه نقشه و چراغ راه آینده میتوان با نگاهی رو به جلو و ذهنی آماده به استقبال تحولات آتی رفته و موفقیت در عرصههای تحقیق، فناوری، رشد و توسعه را با اشتیاق تمام به چنگ آورد. کلیدواژهها: برنامههای راهبردی پژوهش، عوامل کلیدی و عوامل پیشران پژوهش، خدمات کتابخانههای دانشگاهی، آینده پژوهی، سناریونویسی GBN، تحلیل محتوا، تحلیل مضمونی، تحلیل تأثیرات متقابل
|