مشروح خبر یا مطلب:
دکترا: ارائه مدلی جهت تبیین یادگیری تکنولوژیک مبتنی بر همکاریهای بین سازمانی
دکترا: ارائه مدلی جهت تبیین یادگیری تکنولوژیک مبتنی بر همکاریهای بین سازمانی
عنوان رساله/پایان نامه | ارائه مدلی جهت تبیین یادگیری تکنولوژیک مبتنی بر همکاریهای بین سازمانی |
نام دانشجو | مریم السادات فاقعی |
مقطع تحصیلی | دکتری |
رشته تحصیلی | مدیریت تکنولوژی |
استاد راهنمای اول | دکتر نیما مختارزاده |
استاد راهنمای دوم | --- |
استاد راهنمای سوم | --- |
استاد مشاور اول | دکتر سید مصطفی رضوی |
استاد مشاور دوم | دکتر هادی نیلفروشان |
استاد مشاور سوم | --- |
استاد داور اول | دکتر مهدی محمدی |
استاد داور دوم | دکتر فاطمه ثقفی |
استاد داور سوم | دکتر مهدی شامی زنجانی |
استاد داور چهارم | دکتر مهدی الیاسی |
روز دفاع (مثلا: دوشنبه) | یک شنبه |
تاریخ دفاع (مثلا: 15/11/1397) | 31/06/1398 |
ساعت دفاع (مثلا: 14:30) | 8:00 |
مکان (ساختمان و کلاس) | کلاس 401 ساختمان امام رضا (ع) |
چکیده رساله/پایاننامه | امروزه مزیت رقابتی سازمانها تا حد زیادی به دسترسی آنها به منابع دانشی بستگی دارد. تحول سریع دانش و گستردگی منابع دانشی بین شرکتهای مختلف، دسترسی به دانش را برای یک سازمان بهتنهایی دشوار ساخته و سازمانها را وادار کرده است که برای اکتساب دانش موردنیازشان به همکاری با یکدیگر روی بیاورند. آمارها نشاندهنده افزایش همکاریها با هدف کسب دانش، بهخصوص در صنایع دانشبنیانی مانند صنعت داروسازی است. اما صرف شکلدهی یک همکاری تضمینی برای یادگیری و کسب دانش نیست. همکاریهای بین سازمانی نرخ شکست بالایی دارند و از جمله دلایل این نرخ بالای شکست، عدم شناخت فرآیندهای دانشی در جریان میان شرکاست. مشاهده تحقیقات گذشته نشان میدهد که تمرکز محققین در بررسی یادگیری فناورانه در همکاریها عموما بر نتایج آن و یا عوامل تاثیرگذار بر آن بوده است و به فرآیند یادگیری فناورانه در همکاریهای بین سازمانها کمتر پرداخته شده است. این شکاف به خصوص در مورد فرآیند یادگیری فناورانه همکارانه، یعنی فرآیند یادگیری که ناشی از خلق مشترک (هم-آفرینی) دانش فناورانه در همکاری باشد، محسوستر است. معدود پژوهشهایی که به این موضوع پرداختهاند نیز عموما از روش تحقیق کمی استفاده کردهاند و یا تنها به توسعه مدل مفهومی پرداختهاند. بدین منظور، این تحقیق برای پر کردن شکاف فوق، به تبیین مدل فرآیند یادگیری فناورانه در همکاریهای صنعت داروسازی میپردازد. صنعت داروسازی بهعنوان صنعتی مبتنی بر علم شناخته میشود و سهم تحقیق و توسعه به عایدی آن بسیار بالا است. همگرایی صنایع دارویی با پژوهش در علوم نوین مانند نانو و زیستفناوری از یک سوی و اهمیت استراتژیک دارو در بهداشت و سلامت جامعه و متعاقب آن وضع مقررات متعدد، فرآیند نوآوری در این صنعت را بسیار پیچیده کرده و باعث شده است که همکاریهای بینسازمانی زیادی در این صنعت شکل بگیرد. در این پژوهش از روش کیفی برای توسعه مدل استفاده شده است. بدین منظور 10 مورد از همکاریهای بین سازمانی در صنعت داروسازی که فرآیند یادگیری فناورانه موفق در آن اتفاق افتاده است شناسایی شدند و با انجام مصاحبه عمیق با خبرگان این موارد و با استفاده از روش نظریه برخاسته از دادهها مدل پژوهش توسعه داده شد. برای تحلیل دادههای پژوهش از نرمافزار MAXQDA استفاده شد. نتایج پژوهش نشان میدهد یک فرآیند یادگیری فناورانه موفق در چهارگام اصلی شامل آماده سازی، ترکیب دانش، خلق همکارانه دانش و کاربرد دانش اتفاق میافتد. اقدامات صورت گرفته در این مرحل به جزییات در پژوهش بحث میشوند، همچنین عوامل اثرگذار بر هر مرحله و پیامد مراحل بیان میشوند. در انتهای پژوهش بررسی و مقایسه مقولههای فرآیند یادگیری فناورانه در انواع مختلف همکاری منجر به این نتیجه میشود که فرآیند یادگیری فناورانه همکارانه و عوامل اثرگذار بر آن، با توجه به آورده دانشی طرفین همکاری، که ممکن است دانش متمم و یا دانش مکمل باشد، تفاوتهای قابل توجهی دارد.
|