مشروح خبر یا مطلب: مشروح خبر یا مطلب:

ارشد: تحلیل فعالیت‌های اعضای هیأت علمی رشته‌ی علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه‌های دولتی ایران در شبکه‌ی اجتماعی لینکدین

عنوان رساله/پایان نامه

تحلیل فعالیت‌های اعضای هیأت علمی رشته‌ی علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه‌های دولتی ایران در شبکه‌ی اجتماعی لینکدین

نام دانشجو

ژیان درویشی

مقطع تحصیلی

کارشناسی ارشد

رشته تحصیلی

علم اطلاعات و دانش شناسی- گرایش علم سنجی

استاد راهنمای اول

دکتر مریم صراف زاده

استاد راهنمای دوم

 

استاد راهنمای سوم

 

استاد مشاور اول

دکتر المیرا جنوی

استاد مشاور دوم

 

استاد مشاور سوم

 

استاد داور اول

دکتر علیرضا نوروزی

استاد داور دوم

دکتر طیبه عباسی

استاد داور سوم

 

استاد داور چهارم

 

روز دفاع

شنبه

تاریخ دفاع

30/06/1398

ساعت دفاع

 8 صبح

مکان (ساختمان و کلاس)

کلاس 303 ساختمان اما رضا (ع)

چکیده رساله/پایان‌نامه

هدف: شبکه اجتماعی لینکدین در زمره شبکه‌های اجتماعی علمی و حرفه‌ای است و برای اهدافی نظیر ارتباط علمی، به روز بودن با حرفه، ارتقای رؤیت‌پذیری مقالات و همچنین کاریابی مورد استفاده قرار می‌گیرد. هدف از این نیز تحلیل فعالیت‌های اعضای هیأت علمی رشته‌ی علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه‌های دولتی ایران در شبکه‌ی اجتماعی لینکدین است.

روش پژوهش: این پژوهش به لحاظ هدف، کاربردی است. و روش بدست آوردن داده‌های مورد نیاز از نوع توصیفی و با روش کمی است. ابزار گردآوری داده‌ها، مشاهده در بستر شبکه‌ی اجتماعی لینکدین است. روش تحلیل داده‌ها نیز میدانی است. ابزار تجزیه و تحلیل داده‌ها اکسل است. به این ترتیب که داده‌های پژوهش به صورت دستی از صفحات پروفایل لینکدین هر یک از اعضای هیأت علمی علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه‌های دولتی ایران استخراج شده‌اند. سپس این داده‌ها را وارد نرم‌افزار اکسل کرده و و بر اساس پرسش‌های پژوهش جدول‌بندی و تحلیل شده‌اند. جامعه‌ی پژوهش را کلیه‌ی اعضای هیأت علمی جاری رشته‌ی علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه‌های دولتی ایران تشکیل داده است. به دلیل بزرگ نبودن جامعه نمونه‌گیری صورت نگرفته است.

یافته‏ها: یافته‌ها نشان داد که 58/59 درصد اعضای هیأت علمی عضو شبکه‌ی اجتماعی لینکدین هستند. از این تعداد تنها 75/18 درصد افراد پست، کامنت و لایک داشته‌اند که بیشترین آمار را مریم صراف‌زاده سپس امیررضا اصنافی به خود اختصاص داده‌اند. حدود 70 درصد تعداد پست‌ها به زبان فارسی و در قالب متنی بوده است. بیشترین موضوع پست‌های اعضای هیأت علمی در لینکدین «به اشتراک‌گذاری و معرفی برون‌دادهای علمی خود» به میزان 63/27 درصد است. در قسمت علاقمندی‌های لینکدین 50 نفر از اعضا جمعاً 519 گروه، افراد اثرگذار، شرکت و موسسات آموزشی را دنبال کرده‌اند. به طور کلی عبدالرضا نوروزی چاکلی و رسول زوارقی با دنبال کردن 73 مورد از موارد مذکور بیشترین میزان را به خود اختصاص داده‌اند. تنوع فعالیت‌های مریم صراف‌زاده و عبدالرضا نوروزی چاکلی بیشتر از دیگران است. در نهایت بر اساس شاخص‌های مورد بررسی، مشخص شد که مریم‌ صراف‌زاده با 3161 امتیاز و از بین دانشگاه‌ها، دانشگاه تهران با 6271 امتیاز بالاترین عملکرد را داشته‌ و در جایگاه نخست قرار می‌گیرند.

نتیجه‏گیری: با توجه به بررسی انجام شده در این پژوهش می‌توان نتیجه گرفت که حضور و فعالیت اعضای هیأت علمی علم اطلاعات و دانش‌شناسی ایران در لینکدین ضعیف است. تقریبا نیمی از اعضای هیأت علمی در لینکدین حضور ندارند و درصد کمی از آنهایی که حضور دارند، در این شبکه فعال هستند. نظر به نقش مهم شبکه‌های اجتماعی علمی مخصوصا لینکدین در فعالیت‌ها و ارتباطات علمی- پژوهشی، شایسته است زمینه‌ی حضور و استفاده‌ی بهینه از قابلیت‌های این شبکه برای پژوهشگران، دانشمندان و دانشجویان و اعضای هیأت علمی فراهم شود و به حضور بیشتر و فعال‌تر در این شبکه ترغیب شوند. انتظار می‌رود که متخصصان علم اطلاعات و دانش‌شناسی که باید مروج استفاده از شبکه‌های اجتماعی علمی و حرفه‌ای به عنوان منابع اطلاعاتی انسانی، به‌روز و مهم باشند، خود، پرچمدار استفاده‌ی فعال از این شبکه‌ها باشند.

کلیدواژه‏ها: شبکه‌های اجتماعی، لینکدین، اعضای هیأت علمی، علم اطلاعات و دانش‌شناسی، ارتباطات علمی، رویت‌پذیری.