کتابخانه

تاریخچه

کتابخانه دانشکده مدیریت در سال 1333 با نام "کتابخانه مؤسسه علوم اداری" شروع به کار کرد. در سال 1336 به "کتابخانه مؤسسه علوم اداری و مدیریت بازرگانی" و از سال 1344 به "کتابخانه دانشکده علوم اداری و مدیریت بازرگانی" تغییر نام داد و در حال حاضر با عنوان کتابخانه دانشکده مدیریت، به انجام وظیفه مشغول است.

رسالت و هدف

  • گرد آوری، طبقه بندی و ارائه خدمات دسترس پذیر منابع و اطلاعات علمی مورد نیاز پژوهشگران، دانشجویان و اساتید جهت پیشبرد پژوهش.
  • گردآوری منابع علمی و آموزشی و اشاعه اطلاعات در جهت تقویت برنامه های آموزشی و پژوهشی دانشکده و دانشگاه.
  • هدف اصلی کتابخانه، فراهم آوردن امکان دسترسی به منابع و اطلاعات مورد نیاز است. بنابراین وظایف زیر برای کتابخانه در نظر گرفته شده است:
    1. گردآوری مواد کتابخانه ای اعم از چاپی، غیرچاپی و الکترونیکی؛
    2. سازماندهی منابع
    3. برگزاری دوره های کوتاه مدت آموزش کتابداری و اطلاع رسانی؛
    4. مکانیزه کردن فعالیت های کتابخانه ای جهت سرعت بخشیدن به ذخیره و بازیابی اطلاعات؛
    5. آموزش و راهنمایی مراجعین برای استفاده صحیح و بهینه از مجموعه کتابخانه.

ساختمان کتابخانه

معماری این ساختمان همانند دیگر ساختمان­های دانشکده، ترکیبی از معماری ایرانی- اسلامی است و در شمال غربی مجموعه ساختمان­های دانشکده در دو و نیم طبقه و مساحتی حدود 1200 متر مربع به شرح زیر واقع شده است:

طبقه بخش ها

طبقه همکف

میز امانات، مخازن فارسی و لاتین، برگه دان های فارسی و لاتین، ایستگاه رایانه، میز مطالعه روزنامه های جاری، بخش پایان نامه های مجلد، بخش خدمات فنی (فهرست نویسی فارسی و لاتین و بخش آماده سازی و ورود اطلاعات) و دفتر ریاست کتابخانه.

طبقه اول

سمت راست، سالن مطالعه برادران و سمت چپ سالن مطالعه خواهران

طبقه دوم

بخش نشریات، کتب مرجع و بخش خدمات پایان نامه های الکترونیکی

بخش های کتابخانه

بخش کیفداری:
به منظور رفاه حال مراجعان و حفظ امنیت بیشتر وسایل آنان، سرویس کیفداری در این واحد به صورت الکترونیکی اداره می گردد. به طوری که با ارائه کارت دانشجویی، به مراجعان، یک کمد ارائه شده و در صورتی که یکی از مراجعین سهواً و یا عمداً نسبت به تحویل کلید کمد خویش در موعد مقرر اقدام نکند؛ روزانه به مبلغ 10 هزار تومان به صورت سیستماتیک جریمه خواهد شد.
بخش امانات و مراجعات:
رشد و بالندگی هر کتابخانه به ارائه خدمات مستمر، مناسب و روزآمد بستگی دارد، بنابراین جایگاه هر کتابخانه را کمیت و کیفیت خدمات و نحوه ارائه آن به جامعه استفاده کننده ، مشخص می سازد. در زمینه جایگاه و اهمیت بخش امانت باید گفت که که تلاش و فعالیت سایر همکاران در بخش های مختلف در این بخش قابل رویت است. بخش امانت یکی از پرمراجعه ترین بخشهای کتابخانه و به منزله نبض کتابخانه است. مراجعین برای انتخاب کتاب، می توانند از رایانه های مستقر در طبقه همکف استفاده نمایند. در ضمن بخش امانات کتابخانه از نظام قفسه باز پیروی میکند، در بخش مخزن کتب امانی فارسی و لاتین قرار دارد و کلیه دانشجویان می توانند مستقیماً به مخازن این بخش برای انتخاب منابع مورد نظر مراجعه نمایند. و اعضای کتابخانه میتوانند پس از امانت این کتب، آنها را در خارج از کتابخانه نیز مطالعه نمایند.
بخش خدمات فنی (فهرست نویسی و رده بندی، چکیده نویسی و نمایه سازی):

بدیهی است پس از خرید کتابها، برای این که بتوان آنها را قابل جستجو و امانت برای کاربران نمود، نیاز به انجام فرایندهایی می باشد. به طور خلاصه کلیه فعالیت های لازم برای قابل دسترس نمودن منابع از طریق سیستم جامع کتابخانه وظیفه اصلی این بخش است. در بخش سازماندهی، منابع اطلاعاتی کتابخانه مورد بررسی تحلیلی و موضوعی قرار گرفته و در چارچوب استانداردهای بین المللی علم اطلاعات و دانش شناسی فهرست نویسی، رده بندی، نمایه سازی و آماده سازی می شوند.

سازماندهی تمامی منابع کتابخانه دانشکده مدیریت اعم از چاپی و الکترونیکی در قالب کتاب، پایان نامه، مقاله، نشریه و نیز ورود اطلاعات کتاب شناختی و به روز رسانی پایگاه های داده، توسط کارشناسان این بخش صورت می گیرد.

بخش خدمات الکترونیکی پایان نامه ها:
در این بخش بیش از 4 هزار عنوان پایان نامه فارسی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری که توسط دانشجویان دانشکده انجام شده ، قابل ارائه است. برای دسترسی و بهره گیری از اطلاعات پایان نامه ها می توان از طریق نرم افزار کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران بدون نیاز به کلمه عبور از اینترنت جستجو کرد. منابع این بخش امانت داده نمی شوند و مطالعه پایان نامه ها در بخش انجام می گیرد. تحویل یک نسخه پایان نامه از سوی دانش آموختگان مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا الزامی است. استفاده کاغذی از این منابع از تاریخ بهمن ماه 1390 پایان یافته است و کلیه پایان نامه
بخش مرجع و نشریات:

امروزه منابع عظیم دانش بشری در قالب مجموعه های چاپی و الکترونیکی ذخیره و قابل بازیابی است. برای اینکه بدانیم چه پرسشی را در کدام منبع از علوم بازیابی نماییم و اینکه چگونه با بهترین شیوه به پرسش مراجعه کننده پی ببریم نیاز به دانش و خدماتی است که دانش "خدمات مرجع" نام دارد. بخش مرجع محل نگهداری این منابع یعنی منابعی با ساختاری عموما الفبایی (مانند واژه نامه ها،دانش نامه ها، اصطلاح نامه ها و…) و همچنین ارایه خدمات مرجع از جمله پاسخگویی به پرسش های مرجع می باشد.

بخش مرجع شامل کلیه کتب مرجع عمومی تخصصی مدیریتی و حسابداری و تعدادی مقالات فارسی ولاتین است. وظایف بخش مرجع،آموزش نحوه استفاده از منابع مرجع وکمک در بازیابی منابع مورد نیاز مراجعین است. به ­طور کلی، بخش مرجع، مسئول آموزش نحوه استفاده از منابع مرجع، پاسخگویی به سوالات ارجاعی، وکمک در بازیابی منابع مورد نیاز مراجعین است. منابع موجود در بخش مرجع به امانت داده نمی شوند و مراجعین با هماهنگی مسؤل مربوطه می توانند از منابع مورد نظر کپی تهیه نمایند.

منابع کتابخانه

این کتابخانه دارای مجموعه غنی از کتب در زمینههای مختلف مدیریتی و حسابداریو بینرشتهای است که دانشجویان، پژوهشگران و اساتید دانشگاه تهران برای استفاده از کتب موجود به این بخش مراجعه کرده و از منابع موجود استفاده میکنند. مراجعین برای انتخاب کتاب، میتوانند از رایانههای مستقر در طبقه همکف استفاده نمایند. در ضمن بخش امانات کتابخانه از نظام قفسه باز پیروی کرده، و کلیه دانشجویان میتوانند مستقیماً به مخازن این بخش برای انتخاب منابع مورد نظر مراجعه نمایند. علاوه بر کتب، منابع دیگری نیز وجود داشته که به آنها اشاره میشود.

منبع تعداد

کتاب فارسی

12550 عنوان کتاب فارسی

کتاب انگلیسی

13950 عنوان کتاب انگلیسی

پایان نامه از سال 1334 تا سال 1394

4250 عنوان پایان نامه

مجلات جاری فارسی

187 عنوان

مجلات انگلیسی

کلیه مجلات انگلیسی نیز به صورت الکترونیکی و از طریق سایت دانشیار، و پایگاه های اطلاعاتی که دانشگاه تهران عضو آن است در اختیار مراجعه کنندگان قرار می گیرند. (اطلاعات کتابشناختی 2209 مقاله انگلیسی و 5064 مقاله فارسی در نرم افزار مورد استفاده کتابخانه قابل بازیابی است)

ساعات کار کتابخانه

در طول هفته از شنبه تا چهارشنبه پنجشنبه

سالن های مطالعه

8 الی 19

8 الی 17

میز امانات و مراجعات

8 الی 19

8 الی 17

بخش پایان نامه ها

8 الی 19

8 الی 17

بخش مرجع و نشریات

8 الی 30/15

---

قوانین و مقررات

شرایط استفاده و امانت گرفتن کتابها

نوع مراجعین تعداد مجاز کتاب امانتی تعداد روزهای امانت ملاحظات

اساتید

10جلد

28روز

کتابخانه دانشکده 5 ج.، کتابخانه مرکزی 3 ج.، بین کتابخانهای 2ج.

دانشجویان دوره دکتری

9جلد

28روز

کتابخانه دانشکده 5 ج.،کتابخانه مرکزی 2 ج.؛ بین کتابخانهای 2 ج.

دانشجویان کارشناسی ارشد

9جلد

21روز

کتابخانه دانشکده ج.5، کتابخانه مرکزی 2ج.، بین کتابخانه ا ی 2ج.

دانشجویان دوره کارشناسی

7جلد

15روز

کتابخانه دانشکده 3ج.، کتابخانه مرکزی 2ج.، بین کتابخانهای 2ج.

کارکنان دانشگاه

7جلد

15روز

کتابخانه دانشکده 3ج.، کتابخانه مرکزی 2ج.، بین کتابخانه ای 2ج.

شرایط استفاده از بخشها

بخش شرایط

بخش مرجع و نشریات

استفاده کنندگان از بخش: اعضاء هیئت علمی و دانشجویان وکارکنان دانشگاه تهران

شرایط استفاده از بخش مرجع: استفاده از منابع بخش مرجع فقط در محل امکان پذیر است

خدمات الکترونیکی پایان نامه ها

کلیه اعضاء دانشگاه تهران (اعضاء هیات علمی، دانشجویان و کارکنان) با ارائه کارت شناسایی معتبر؛
کلیه دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری دانشگاه های دولتی/ غیردولتی با ارائه کارت دانشجویی معتبر

جریمه دیرکرد کتاب

در صورت تخلف از مقررات مربوطه و عدم تمدید به موقع کتب امانی؛ به ازاء هر روز تاخیر؛ مبلغ 500 ریال البته تا 5 روز بدون احتساب تعطیلات؛ و پس از آن به ازای هر روز تاخیر 1000 ریال در نظر گرفته شده است؛ و شخص خاطی تا زمان پرداخت مبلغ جریمه از امانت گرفتن محروم خواهد بود. در صورت تکرار دیرکرد (بیش از سه نوبت) امانت گیرنده علاوه بر جریمه دیرکرد به مدت یک نیمسال تحصیلی از عضویت در کتابخانه محروم خواهد شد و در صورت تکرار؛ عضویت وی باطل میگردد و مراتب به اطلاع سایر کتابخانه های دانشگاه خواهد رسید.

خدمات اطلاع رسانی

در حال حاضر 34 دستگاه رایانه در کتابخانه موجود است؛ که از این تعداد 22 دستگاه جهت ارائه خدمات الکترونیکی پایان نامه ها که تعداد 12 رایانه به صورت سیستم لمسی و تاچ میباشند؛ 4 دستگاه جهت جستجوی منابع در طبقه همکف کتابخانه؛ و 8 دستگاه در اختیار کارشناسان بخشها جهت ارائه خدمات قرار دارد .همچنین کتابخانه مجهز به سیستم اتصال به اینترنت بیسیم و نیز دارای 26میز مطالعه با درگاه اتصال به اینترنت جهت استفاده دانشجویان می باشد .

منابع انسانی

سر کار خانم دکتر مرجان فیاضی به عنوان ریاست کتابخانه و سه کارمند در کتابخانه مشغول انجام وظیفه و ارائه خدمات به مراجعان هستند . سمت و تلفن سایر افراد مسئول در کتابخانه در جدول زیر ارائه می شوند.

شرایط استفاده از بخشها

سمت نام تلفن ایمیل

ریاست

سرکار خانم دکتر فیاضی

7603

mfayyazi@ut.ac.ir

میز امانت

آقای ملکی

7678

ahmaleki@ut.ac.ir

فهرست نویسی

خانم قناتی

7627

sghanati@ut.ac.ir

مرجع و پایان نامه

خانم درخشیده

7679

rahelehderakhshideh@ut.ac.ir

کیفداری

آقایان پورصمد و دین پژوه

7712

 

وب سایت رسمی دانشکده مدیریت دانشگاه تهران . Copyright @ 2017