مرکز پژوهش های کاربردی

مرکز پژوهش های کاربردی مدیریت

دانشکده مدیریت دانشگاه تهران به منظور حل مشکلات اجرایی سازمان ها، شرکت ها و صنایع کشور در سال 1370 ش. اقدام به راه اندازی دفتر پژوهشی برای اجرای تحقیقات کاربردی مدیریت نمود. از سال 1378 ش. دفتر مزبور به مرکز پژوهش های کاربردی ارتقا یافت و در سال 1382 ش. مجوز شورای گسترش آموزش عالی را نیز دریافت نمود. مرکز پژوهش های کاربردی بر اساس سفارش سازمان ها، شرکت ها و صنایع کشور، در محورهای ذیل فعالیت می نماید:

  1. انجام تحقیقات کاربردی مدیریت؛
  2. —ارائه مشاوره های تخصصی مدیریت؛
  3. ارائه آموزش های کوتاه مدت و سمینارهای تخصصی مدیریت.

این مرکز با توجه به اهداف و مأموریت های خود، در حوزه های ذیل به امر تحقیق، آموزش و مشاوره می پردازد: طراحی و اصلاح ساختار سازمانی، مهندسی مجدد فرآیندهای کاری، تحقیقات بازاریابی، آسیب شناسی سازمانی، نیازسنجی آموزشی، مدیریت منابع انسانی، طراحی و استقرار سیستم های اطلاعات مدیریت، مطالعات امکان پذیری طرح های صنعتی، طراحی سیستم ارزیابی عملکرد سازمانی، کارکنان و مدیران، استقرار سیستم های مدیریت کیفیت و ISO.

فعالیت های پژوهشی

برخی از طرح های پژوهشی انجام یافته به شرح زیر است:

  • تدوین اصول، سیاست‌ها، راهبردها و راه‌کارهای ارتقای سلامت اداری(به سفارش دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی)
  • سنجش فساد و سلامت اداری در حوزه کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و ارایه راه کارهای ارتقائ سلامت اداری
  • طراحی و تدوین بانک اطلاعات جامع کارآفرینی؛
  • طراحی و تدوین شناسایی عوامل تأثیر گذار در ادغام سازمان مدیریت برنامه ریزی و معاونت برنامه استانداری در اصفهان؛
  • طراحی و تدوین برنامه ریزی آموزشی نیروی انسانی در شرکت مخابرات؛
  • —بررسی وضع موجود ساختار و تشکیلات وزارت آموزش و پرورش؛
  • —بررسی ساختار سازمانی بخش صنایع فلزی گروه ملی صنعتی فولاد ایران؛
  • بررسی سیستم و ساختار سازمانی دانشگاه تهران؛
  • شناخت مالی شرکت فولاد خوزستان؛
  • طراحی مدل حمل و نقل قند و شکر در شرکت گسترش خدمات بازرگانی؛
  • تدوین استراتژی تمرکز مواد معدنی استان یزد؛
  • طراحی نظام توسعه مدیریت در کشور و طراحی سیستم های اصلی پشتیبانی آن؛
  • بررسی و شناخت وضع موجود سیستم اطلاعاتی امور دانشجویی دانشگاه تهران؛
  • نیاز سنجی آموزشی کارکنان شرکت پست؛
  • بررسی میزان رضایت مندی خدمت گیرندگان از گمرک و عوامل مؤثر در آن؛
  • سیستم ارزیابی عملکرد شعب بانک کشاورزی تهران؛
  • آسیب شناسی سازمانی شرکت مخابران استان تهران؛
  • تدوین ساختار و تشکیلات تفضیلی بخش تربیت بدنی و ورزش؛
  • بهینه سازی تولید و مصرف آرد و نان در کشور؛
  • طراحی و تدوین سیستم بازرسی و رسیدگی به شکایات مردمی؛
  • بررسی و شناخت وضع موجود آب منطقه ای کرمان و تدوین اولویت های تحقیقاتی به منظور حل برخی از مشکلات و ارتقای بهره وری؛
  • بررسی ابعاد استراتژیک قاچاق کالا در کشور؛
  • بررسی مفروضات مدیران نسبت به کارکنان زن شاغل در وزارت دفاع؛
  • ارزیابی عملکرد ستاد تخصصی دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم؛
  • بررسی امکان سنجی و سازماندهی خوشه صنعتی مبلمان ملایر؛
  • نظرسنجی پیرامون تأمین هزینه های شهرداری تهران؛
  • بررسی میزان رضایت مندی خدمت گیرندگان از گمرک و عوامل مؤثر بر آن؛
  • بررسی نظام مطلوب به کارگیری کارکنان زن در مشاغل موجود سازمان ها و مراکز صنایع دفاعی؛
  • سیستم اطلاعاتی نیروی انسانی شرکت سهامی ذوب آهن اصفهان.

سایر مراکز وابسته به دانشکده:

  1. مرکز مطالعات ارتقاء سلامت اداری و مقابله با فساد
  2. مرکز مطالعات شهری
  3. مرکز مطالعات مدیریت اسلامی
  4.  مرکز مدیریت خانواده
  5.  مرکز نظرسنجی
  6.  مرکز مطالعات مدیریت رسانه
وب سایت رسمی دانشکده مدیریت دانشگاه تهران . Copyright @ 2017