بخش رسانه

معرفی گروه :

بخش مدیریت رسانه که از سال 1393 به عنوان یک بخش مستقل فعالیت خود را آغاز کرده است، تحولات و پیشرفت‌ها در بستر فناوری‌های نوین رسانه‌ای همچون پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی و تکنولوژی‌های همراه را در کانون تمرکز خود قرار داده است. موضوعات محوری که در رشته مدیریت رسانه تدریس می‌شوند عبارتند از کسب و کار در صنایع رسانه‌ای همچون سرگرمی و تبلیغات؛ روابط عمومی و ژورنالیسم دیجیتال؛ خط‌مشی گذاری رسانه‌ای و مدیریت خبر؛ مدیریت شبکه‌های اجتماعی، مدیریت نیروی انسانی در صنایع خلاق وفرهنگی.

این بخش از یک استاد تمام و دو استادیار تمام وقت تشکیل شده است و در مقاطع ارشد و دکترا، در دو نوبت روزانه و شبانه و نیز در قالب دوره‌های مجازی دانشجو می‌پذیرد. طرح درس‌های رشته در هر دو مقطع ارشد و دکترا در سال 1396 با تصویب در شورا آموزشی دانشگاه تهران به روز شده تا پاسخگوی تحولات صورت گرفته در زمینه صنعت رسانه دیجیتال باشد. همچنین این بخش تلاش دارد با توجه به وسعت موضوعات مربوط به این رشته، در آینده گرایشهایی برای پاسخگویی به نیازها تعریف کند.

گرچه مدیریت رسانه در برخی دانشگاه‌ها ذیل گروه‌های ارتباطات قرار گرفته است ولی در عمده دانشگاه‌های جهان بخشی از مدارس کسب و کار و دانشکده‌های مدیریت است. در دانشگاه تهران نیز این رشته هنگام تأسیس در گروه مدیریت دولتی جای داشت، اما در سالهای اخیر و با در نظر گرفتن اهمیت اقتصادی سازمان‌های رسانه‌ای و ضرورت همگامی با روند طبیعی مدیریت رسانه در جهان، به گروه مدیریت بازرگانی پیوست و سپس به عنوان یک بخش مجزا ذیل آن گروه به فعالیت ادامه داد. نظر به این امر، مدیریت رسانه در دانشکده مدیریت دانشگاه تهران یک رشته کاملاً مدیریتی است که با دیدگاهی کسب و کار محور، سازمانهای فعال در صنعت رسانه و سایر صنایع خلاق را مطالعه می‌کند و به مدیریت نیروی انسانی برای سازمان‌های فعال در صنعت رسانه می‌پردازد.

دانشجویان در این رشته با کسب مهارت‌های گوناگون آماده ورود به بازار کار در زمینه‌هایی همچون روابط عمومی سازمانها، مدیریت بخشهای مختلف خبرگزاریها، فعالیت در حوزه‌های تبلیغات، فعالیت در صنعت سرگرمی، کارآفرینی و تأسیس شرکتهای فعال در فناوریهای رسانه ای می‌شوند. در صورت تمایل به انجام امور پژوهشی نیز علاوه بر فعالیت در زمینه‌های مربوط به رسانه، امکان فعالیت در رشته‌هایی همچون مدیریت بازرگانی، بازاریابی، فناوری اطلاعات و سایر رشته‌های مرتبط ممکن می‌باشد.


تالیفات اعضای گروه :

برخی از تالیفات اعضای هیئت علمی بخش مدیریت رسانه به شرح زیر هستند:

از سرمایه شهرتی تا شهرت رسانه‌ای

از سرمایه شهرتی تا شهرت رسانه‌ای

تألیف دکتر طاهر روشندل اربطانی و دکتر مهدی شریفی

مدیریت رسانه‌های الکترونیک

ترجمه دکتر طاهر روشندل اربطانی

مدیریت رسانه‌های اجتماعی

ترجمه دکتر طاهر روشندل اربطانی


مدیریت رسانه، رویکرد مدیریت زنجیره ارزش

تالیف دکتر علی اکبر فرهنگی و دکتر داتیس خواجه ئیان


Competitiveness in Emerging Markets: Market Dynamics in the Age of Disruptive Technologies

تدوین دکتر داتیس خواجه ئیان، پروفسور مایک فردریشسن و پروفسور ویلفرید مودینگر

Blogging To Advertise: A Consumer-Centric Model of Online Advertising

تالیف کاتارینا لونبو اندرسن و دکتر داتیس خواجه ئیان

مدیریت رسانه

ترجمه دکتر طاهر روشندل اربطانی

دستنامه مدیریت رسانه

ترجمه دکتر طاهر روشندل اربطانی و حمیدرضا پاکدل

 


وب سایت رسمی دانشکده مدیریت دانشگاه تهران . Copyright @ 2018